10 redenen waarom jouw content niet werkt

De ene keer levert het conversies op, de andere keer gebeurt er niets. Frustrerend. Het is belangrijk te achterhalen waarom je content niet aanslaat, zodat je je uitingen kunt aanscherpen. Want laten we wel wezen, een succesvolle aanpak is soms een labyrint. Welke weg ga je in? Welke niet? Blijf je zelf zoeken, of schakel je hulp in? In deze blog adviseren we welke afslagen niet te nemen. Om zo uit te komen bij waar je dan wél moet zijn.

1. Je content is niet geverifieerd

Waardevolle informatie moet kloppen. 38 procent van de consumenten vindt het belangrijkste aan content dat de inhoud correct en accuraat is. Is de content niet betrouwbaar? Dan sla je de plank mis. Ook met scherpe of controversiële uitspraken begeef je je op glad ijs. Wees op de hoogte van de onderwerpen in je branche en check, check, dubbelcheck.

2. Je houdt je doelgroep niet voor ogen

Het kan zijn dat er geen vraag is naar de geproduceerde content. Het is van belang de doelgroep te kennen. Wat leeft er bij jouw publiek? Aan welke content hebben ze behoefte? Het is van belang deze vragen te kunnen beantwoorden.

3. Je doelgroep bevindt zich in een andere fase

Een van de grootste redenen waarom content niet werkt. Je hebt je doelgroep wel voor ogen, maar je weet eigenlijk niet waar deze zich bevindt in de buyer journey. Iedere fase in deze buyer journey heeft een eigen boodschap. En content is een middel om de doelgroep van de ene fase naar de volgende fase van de journey te begeleiden. Content voor iemand die zich nog in de probleemfase (ook wel awarenessfase) bevindt, betreft een andere boodschap dan voor iemand die al overweegt een aankoop te doen.

4. Je content is niet onderscheidend (genoeg)

Hebben concurrenten al soortgelijke content geproduceerd? Dan is het handig om nog eens te overwegen of je de blog plaatst. Goede content is onderscheidend. Zoek naar hetgeen iets toevoegt aan de bestaande content van concurrenten.

5. Je SEO-optimalisatie is zoek

Zoekwoorden zijn termen waar frequent op wordt gezocht. Bij een SEO geoptimaliseerde tekst wordt hier rekening mee gehouden door deze zoekwoorden te verwerken in de tekst. De makkelijkste manier voor het vinden van zoekwoorden is Google Suggest. Typ een hoofdterm in en Google vult veelgebruikte suggesties aan.

Hoe meer zoekwoorden je verwerkt in een tekst, hoe hoger de blog wordt gerankt door zoekmachines als Google. Als een tekst geen zoekwoorden bevat, belandt het op dezelfde plek als sokken en elastiekjes. En waar dat is? Tja, dat weet niemand.

6. Je content is niet deelbaar

Natuurlijk is het mogelijk om zelf content te delen op kanalen, zoals sociale media, maar idealiter doet het publiek dit. Op die manier neemt je bereik exponentieel toe. Deelbare content zorgt voor meer zichtbaarheid en kliks op je website. Dat doet je positie in Google goed, wat weer extra verkeer naar je website creëert.

7. Je hebt meer focus nodig

Het is van belang om in lijn te blijven met eerder geproduceerde content. Draag kennis uit die dicht bij de kern is van je organisatie. Het is beter om in één ding uit te blinken, dan in verschillende dingen maar half.

8. Je content is een marktkraam

“Verse software! Verse software!” Ho. Stop. Zo sla je tegenwoordig niemand meer aan de haak. Probeer dat ook niet te doen. Als een tekst te commercieel is, haakt het publiek af. Mensen willen zelf een mening vormen over een product of dienst. Bied liever stukjes verse vis aan om te proeven. Smaakt het bij het publiek? Dan verkoopt je vis(ual content) zichzelf.

9. Je bent te ongeduldig

Good things take time. Leeft bij jou de gedachte dat je met één goede blog de traffic naar je website wel even opkrikt? Gun het misschien wat extra tijd (en effort). Soms moet content wel vijf keer onder de aandacht komen van het publiek, voordat er verder wordt geklikt. En dat vergt terugkerende investering.

10. Je hebt geen (duidelijke) call-to-action

Het is gelukt. Je hebt de aandacht van je doelgroep te pakken. De lezer is enthousiast en wil graag meer weten.

Maar dan? Geen call-to-action? Het publiek wil aan de hand van je blog in contact komen, maar er is geen follow-upknop te vinden. Helaas. De aandacht van de bezoeker ebt weg en hij verlaat de website. Een onnodige misser die snel is verholpen. Sluit af met een paar activerende zinnen. Bijvoorbeeld:

 

Meer weten over het schrijven van content die wél werkt? Lees dan ‘Hogere ranking in Google? Dit is wat je moet weten over SEO’. Laat je het toch liever over aan een externe partij? Neem dan snel contact met ons op. Jouw content is bij ons in deskundige handen!

 

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners