2017: Driekwart internetgebruik op smartphone
Volgend jaar vindt driekwart van het particuliere internetgebruik plaats op mobiele telefoons, aldus inschattingen van mediabureau ZenithOptimedia.
De mediawereld is in rap tempo veranderd en primair op mobiele dragers georiënteerd geraakt. In 2012 was 40 procent van het internetgebruik mobiel, in 2016 was dat 68 procent en in 2018 ligt dat percentage op 78 procent.
Adverteerders volgen ook, aldus ZenithOptimedia. In 2016 stijgt het mobiele aandeel in de digitale mediabudgetten van 44 naar 52 procent. In 2018 bedraagt dat naar verwachting zestig procent. Omgerekend: 134 miljard dollar, oftewel: meer dan kranten, tijdschriften, bioscoop en outdoor samen. “Adverteerders doen er verstandig aan al hun digitale communicatie mobile first te maken, van hun brand website tot videoreclame”, aldus ZenithOptimedia.
West-Europa en Azië zijn de voorlopers wat mobiel internetten betreft. In de meeste landen heeft tachtig procent of meer van de inwoners een smartphone. Tablets zijn meer een luxe-item.
Bron: Emerce
Terug naar het nieuwsoverzicht