7 B2B digital marketingtrends voor 2018
Het nieuwe jaar is begonnen. Een mooi moment om even vooruit te blikken op enkele trends op het gebied van B2B digital marketing. We zetten er zeven voor u op een rij.
1. De kansen van GDPR
In 2017 hebben we meerdere vragen gekregen rondom de General Data Protection Regulation (GDPR). Met name vragen rondom de risico’s, implicaties en nadelen ervan. Echter, GDPR biedt ook een enorme kans voor B2B-marketeers. Zij kunnen zich namelijk gaan focussen op opt-ins, op toestemming gebaseerde marketing in plaats van op old-school outbound-tactieken. Inbound marketing beantwoordt de meeste uitdagingen van GDPR en biedt mogelijkheden om het aantal leads naar uw verkoopteam te vergroten en een verkoop- en marketingaanpak te ontwikkelen die klantgericht is.
2. Content (marketing) is nog steeds king
Content wordt steeds kritischer. Veel organisaties gebruiken echter methodes die in verval zijn. Een tip voor 2018 is om uw content op de klant te richten, te stoppen met schrijven over uzelf en te gaan schrijven over uw klant, hun markt, hun uitdagingen, hun kansen. Het mag vanzelfsprekend zijn dat u uw content uitnodigend moet maken en dat u dynamische content moet leveren op uw gehele website.
3. Account-based marketing en sales
Account-based marketing (ABM) is het afgelopen jaar een hot topic geweest in B2B-marketing en het zal ook in 2018 veel in de belangstelling staan. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de bedrijven de waarde van ABM erkennen en het zelfs een ‘must-have’ vinden in hun B2B-marketing. Voor B2B-bedrijven met lange, complexe verkoopcycli, waarbij vaak veel belanghebbenden betrokken zijn en transacties die doorgaans van grote waarde zijn, vormt ABM een effectievere manier om nieuwe business te genereren dan alleen te vertrouwen op inbound benaderingen om leads te genereren.
4. Alignment van sales en marketing
Marketing moet steeds meer controle zien te krijgen over de koopcyclus van potentiële klanten. Pas dan kunnen zij hun salesteams van beter gekwalificeerde kansen voorzien. Een eerste stap is het gezamenlijk in kaart brengen van de koopreis (buyer’s journey) van de klant. B2B-kopers hebben toegang tot ongekende hoeveelheden informatie; 57% van de koopreis is al voltooid voordat de verkoper de kans krijgt om een relatie op te bouwen. Voor marketeers is in 2018 dan ook een belangrijke rol weggelegd om samen met sales te kijken naar de veranderingen in de koopcyclus van potentiële klanten en een strategie te bepalen om samen de markt te benaderen.
5. Marketing moet meer datagedreven zijn
Er zijn nog steeds veel marketeers die de impact van hun activiteiten niet meten en die dus geen datagedreven beslissingen nemen. Zorg ervoor dat u een uitgebreide set statistieken hebt om het succes te meten en zorg ervoor dat u een real-time dashboard heeft, zodat u sneller effectievere beslissingen kunt nemen.
6. Marketeers worden techneuten
Hoewel B2B-marketeers alom automatiseringssoftware gebruiken (zoals marketing automation), komen er steeds meer en geavanceerdere platforms op de markt. Er zijn tal van hulpmiddelen voor marketing. Van contentontwikkeling en -optimalisatie tot distributie en analyse, wat de sleutel kan zijn tot het leveren van succes in 2018.
7. Verkenning van opkomende technologieën
Opkomende technologieën die helemaal ‘de buzz’ lijken te zijn, zijn zaken als kunstmatige intelligentie (AI), machine learning, chatbots, virtuele en augmented reality (VR & AR) en het Internet of Things (IoT). Voor veel B2B-marketeers zijn deze opkomende technologieën nog enorm abstract en is de directe toepassing niet altijd duidelijk. In 2018 zullen we zien dat steeds meer bedrijven gaan onderzoeken hoe ze deze opkomende technologieën kunnen gaan inzetten.
Nu er steeds meer technologie beschikbaar komt, zijn de mogelijkheden voor B2B-bedrijven eindeloos om leads te genereren. Als u de genoemde trends of ontwikkelingen nog niet hebt opgenomen in uw strategische planning voor 2018, dan is dit het juiste moment. Door vooraf goed voorbereid te zijn en veranderingen vroegtijdig te omarmen, bent u de eerste die de vruchten plukt van de nieuwste trends.
Benieuwd welke kanalen u als marketeer kunt inzetten om potentiële klanten te genereren? Download dan het e-book ‘Leadgeneratie, de basics. 6 manieren om kwalitatieve B2B-leads te genereren’ door het formulier rechts in te vullen!
Terug naar het blogoverzicht