7 inboundmarketing-statistieken die u moet meten
Er zijn geen geheimen op het internet. Iedere Google-zoekopdracht en klik zorgt voor een spoor van gegevens. Hoe weet je welke gegevens er echt toe doen om het succes van jouw inboundmarketing-campagne te meten? We zetten een aantal belangrijke marketingstatistieken op een rij.
1. Traffic
Elke organisatie die inbound marketing inzet, streeft ernaar het organische verkeer naar de website te vergroten. Dit is namelijk kostenefficiënt en het levert kwalitatieve bezoekers en leads op. Organisch verkeer laat zien dat mensen jouw producten of diensten vinden via een zoekmachine. Dit is allemaal te danken aan jouw SEO-strategie. Zorg ervoor dat je dit blijft controleren en vergeet niet om relevante, krachtige zoekwoorden toe te voegen.
Meet ook de hoeveelheid traffic die je ontvangt vanuit externe sites, waaronder sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Als deze verwijzingen traffic en conversies genereren, richt je dan tevens daarop met jouw contentmarketing-inspanningen.
2. Tijd op de website
Website traffic betekent niet veel als een bezoeker onmiddellijk de website weer verlaat; een fenomeen dat bouncepercentage wordt genoemd. Het gedrag van bezoekers als ze net op jouw website ‘landen’, zegt veel over de activiteiten en informatie op jouw website. Controleer ook het aantal vervolgpagina’s dat is bezocht en welke dat zijn. Dat zegt namelijk veel over de interessegebieden van jouw bezoekers.
3. Leadconversie
Het percentage mensen dat op jouw call-to-action-knop klikt en het bijbehorende formulier invult, is jouw leadsuccespercentage. De leadconversieratio is een goede indicatie van hoe effectief jouw landing pages zijn. Volg waar jouw leads vandaan komen, bijvoorbeeld om te kijken welke social media echt werken voor jouw bedrijf.
4. Engagement
Je kan miljoenen volgers hebben op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn, maar als niemand praat, vragen stelt of feedback geeft, zegt dat cijfer niet zo veel. Engagement (betrokkenheid) biedt inzicht in de uitdagingen en prioriteiten van jouw klanten. Retweets en shares zijn een andere belangrijke succes-indicator. Persoonlijke aanbevelingen tellen enorm en elk bericht dat sociaal gedeeld wordt, zorgt ervoor dat jouw boodschap in de timeline van honderden andere mensen terechtkomt. Houd er rekening mee dat social media meer inhoudt dan alleen het plaatsen van content. Je moet echt ‘sociaal’ zijn om betrokkenheid met jouw doelgroepen te tonen.
5. Click-Through Rate
Website traffic is een graadmeter voor het succes van jouw geautomatiseerde e-mails. Het aantal mensen dat naar jouw website gaat, toont de aantrekkelijkheid van jouw lead nurturing-campagnes. Maximaliseer deze statistiek door e-mails samen te stellen voor jouw leadlijsten, net zoals landing pages met duidelijke call-to-actions.
6. Contentkwaliteit
Bij het meten van de kwaliteit van jouw content is het net zo belangrijk om de posts te analyseren die laag presteren als degene die de meeste hits genereren. Zorg ervoor dat je waarde toevoegt aan de content die aansluit op jouw buyer persona’s – geef educatieve en relevante informatie. De kwaliteit van jouw contentpagina’s kan je bepalen aan de hand van de populariteit, dus het aantal pageviews. Meer pageviews betekent over het algemeen dat de kwaliteit beter is en dat de content beter aansluit bij de wensen van jouw websitebezoekers.
7. ROI
Return on investment was veelal het uitgangspunt van traditionele marketingcampagnes, maar deze marketingstatistiek is nog steeds van belang voor inbound en online markerting. Gebruik ROI om te bepalen waaraan je jouw tijd en budget het best kunt besteden. Zo kan je vaststellen dat LinkedIn leidt tot meer verkopen dan Instagram, of dat betaalde re-marketingcampagnes niet werken. Pas dan jouw inspanningen zodanig aan dat jouw marketinginvestering het meest oplevert.
Gebruik de juiste data
Kortom, het internet geeft marketeers toegang tot echte informatie over de behoeften, pijnpunten en het gedrag van hun markt. De echte truc is echter om te bepalen welke aspecten je kunnen helpen om te verbeteren. Laat je niet afleiden door de grote hoeveelheid data, maar gebruik alleen de marketingstatistieken die er echt toe doen.
Meer weten? ContentXperience en IKUU helpen je graag verder op het gebied van inbound marketing, contentcreatie en marketing analytics. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Terug naar het blogoverzicht