7 inboundmarketing-statistieken die u moet meten

Er zijn geen geheimen op het internet. Iedere Google-zoekopdracht en klik zorgt voor een spoor van gegevens. Hoe weet u welke gegevens er echt toe doen om het succes van uw inboundmarketing-campagne te meten? We zetten een aantal belangrijke marketingstatistieken op een rij.

1. Traffic

Elke organisatie die inbound marketing inzet, streeft ernaar het organische verkeer naar de website te vergroten. Dit is namelijk kostenefficiënt en het levert kwalitatieve bezoekers en leads op. Organisch verkeer laat zien dat mensen uw producten of diensten vinden via een zoekmachine. Dit is allemaal te danken aan uw SEO-strategie. Zorg ervoor dat u dit blijft controleren en vergeet niet om relevante, krachtige zoekwoorden toe te voegen.

Meet ook de hoeveelheid traffic die u ontvangt vanuit externe sites, waaronder sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Als deze verwijzingen traffic en conversies genereren, richt u dan tevens daarop met uw contentmarketing-inspanningen.

2. Tijd op de website

Website traffic betekent niet veel als een bezoeker onmiddellijk de website weer verlaat; een fenomeen dat bouncepercentage wordt genoemd. Het gedrag van bezoekers als ze net op uw website ‘landen’, zegt veel over de activiteiten en informatie op uw website. Controleer ook het aantal vervolgpagina’s dat is bezocht en welke dat zijn. Dat zegt namelijk veel over de interessegebieden van uw bezoekers.

3. Leadconversie

Het percentage mensen dat op uw call-to-action-knop klikt en het bijbehorende formulier invult, is uw leadsuccespercentage. De leadconversieratio is een goede indicatie van hoe effectief uw landing pages zijn. Volg waar uw leads vandaan komen, bijvoorbeeld om te kijken welke social media echt werken voor uw bedrijf.

4. Engagement

U kunt miljoenen volgers hebben op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn, maar als niemand praat, vragen stelt of feedback geeft, zegt dat cijfer niet zo veel. Engagement (betrokkenheid) biedt inzicht in de uitdagingen en prioriteiten van uw klanten. Retweets en shares zijn een andere belangrijke succes-indicator. Persoonlijke aanbevelingen tellen enorm en elk bericht dat sociaal gedeeld wordt, zorgt ervoor dat uw boodschap in de timeline van honderden andere mensen terechtkomt. Houd er rekening mee dat social media meer inhoudt dan alleen het plaatsen van content. U moet echt ‘sociaal’ zijn om betrokkenheid met uw doelgroepen te tonen.

5. Click-Through Rate

Website traffic is een graadmeter voor het succes van uw geautomatiseerde e-mails. Het aantal mensen dat naar uw website gaat, toont de aantrekkelijkheid van uw lead nurturing-campagnes. Maximaliseer deze statistiek door e-mails samen te stellen voor uw leadlijsten, net zoals landing pages met duidelijke call-to-actions.

6. Contentkwaliteit

Bij het meten van de kwaliteit van uw content is het net zo belangrijk om de posts te analyseren die laag presteren als degene die de meeste hits genereren. Zorg ervoor dat u waarde toevoegt aan de content die aansluit op uw buyer persona’s – geef educatieve en relevante informatie. De kwaliteit van uw contentpagina’s kunt u bepalen aan de hand van de populariteit, dus het aantal pageviews. Meer pageviews betekent over het algemeen dat de kwaliteit beter is en dat de content beter aansluit bij de wensen van uw websitebezoekers.

7. ROI

Return on investment was veelal het uitgangspunt van traditionele marketingcampagnes, maar deze marketingstatistiek is nog steeds van belang voor inbound en online markerting. Gebruik ROI om te bepalen waaraan u uw tijd en budget het best kunt besteden. Zo kunt u vaststellen dat LinkedIn leidt tot meer verkopen dan Instagram, of dat betaalde re-marketingcampagnes niet werken. Pas dan uw inspanningen zodanig aan dat uw marketinginvestering het meest oplevert.

Gebruik de juiste data

Kortom, het internet geeft marketeers toegang tot echte informatie over de behoeften, pijnpunten en het gedrag van hun markt. De echte truc is echter om te bepalen welke aspecten u kunnen helpen om te verbeteren. Laat u niet afleiden door de grote hoeveelheid data, maar gebruik alleen de marketingstatistieken die er echt toe doen.

Meer weten? ContentXperience en IKUU helpen u graag verder op het gebied van inbound marketing, contentcreatie en marketing analytics. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners