Acht tips voor een beter converterende website
Een website helpt je om een verpletterende eerste indruk te maken. Maar nadat bezoekers er kennis hebben gemaakt met jouw product of dienst, wil je natuurlijk graag dat ze nog eens terugkomen. Daarom is het goed om je site regelmatig tegen het licht te houden. Met onze inhoudelijke en technische tips optimaliseer je jouw website, versterk je de band met je doelgroep én behaal je meer conversies.
- Denk vanuit je klant
Zorg dat je doelgroep vindt wat ze zoekt. Vermeld bijvoorbeeld duidelijk je openingstijden en contactgegevens. Laat goed zien wat je doet en dat jij uitdagingen van de doelgroep begrijpt.
- Zorg dat je vindbaar bent
Je kunt natuurlijk adverteren op Google om hoog in de zoekresultaten te komen. Maar je kunt er ook voor kiezen om de webteksten en content die je aanbiedt te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Dat doe je vooral met kwalitatief goede, prettig leesbare teksten. Ook het gebruik van relevante links en trefwoorden waar je doelgroep op zoekt, dragen bij aan een topnotering.
- Kies een aantrekkelijk maar eenvoudig design
Een fraai design trekt de aandacht. Maak dus gebruik van video, animaties en ander mooi beeldmateriaal. Maar al te veel toeters en bellen leiden ook af. Hou het daarom eenvoudig en maak het bezoekers makkelijk om de weg te vinden op je site.
- Zorg voor snelheid
Klanten verwachten dat je website snel laadt. Bij een wachttijd van twee seconden of meer haken ze direct af. Terwijl jij juist wilt dat bezoekers langer blijven en vaker een kijkje nemen.
- Voorkom securityproblemen
Je voorkomt veel problemen als je website niet te hacken is. Als je online niet meer bereikbaar bent, kan je dienstverlening in gevaar komen. Dat betekent behalve een financiële strop ook imagoschade. Een datalek kan je bovendien een fikse boete opleveren. Technisch kun je allerlei maatregelen nemen die cybercriminelen kansloos maken. Denk aan het beveiligen van verbindingen en het gebruik van een beheerpaneel op een afgeschermde plek, los van je website.
- Werk aan ‘resilience’
Het is belangrijk dat je site het altijd doet. Zorg daarom dat je site op meerdere servers draait. Als de stroom uitvalt in Amsterdam, val je terug op systemen in Frankfurt. Je bent dan minder gevoelig voor storingen. Je mist bijvoorbeeld geen bestellingen en weet zeker dat die belangrijke geautomatiseerde mailing naar duizend klanten (die aan je site vastzit) ook echt de deur uit gaat.
- Maak je site ‘mobile responsive’
Mensen zijn tegenwoordig overal en altijd online en zoeken daarom vaak naar informatie via een smartphone of tablet. Het is belangrijk dat je website zich aanpast aan het formaat van het scherm. Minder relevante onderdelen blijven achterwege en dit zorgt voor een betere gebruikservaring. Ook niet onbelangrijk: je scoort hoger in Google met een mobile friendly website.
- Verbeter en ververs regelmatig
Check op gezette tijden of je site nog voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. Technisch is veel mogelijk. Denk aan een geïntegreerde betaalmogelijkheid bij een webshop, een online boekingssysteem of het inpassen van externe bronnen. Kijk ook naar de inhoud: is al je informatie nog actueel? Ga na waar je doelgroep echt in geïnteresseerd is en pas daar je content op aan, zoals blogs en whitepapers. Ververs en breng jouw merk voortdurend op de juiste manier onder de aandacht van je doelgroep. Laat ook je succesverhalen aan bod komen, want niets is overtuigender dan een aanbeveling van een enthousiaste klant.
Nieuwsgierig? Kijk dan op ikuu.io voor meer informatie of vraag een gratis demo aan.
IKUU. Niet normaal!
Terug naar het blogoverzicht