Alles voor die klik! Drie tips voor een effectieve Call to Action
Het doel van uw website is duidelijk: de bezoeker moet converteren, overgaan tot actie. Dat kan van alles zijn: contact opnemen met uw bedrijf, inschrijven voor uw nieuwsbrief, een offerte downloaden, of het doen van een aankoop. De conversieratio is voor een groot deel afhankelijk van de doeltreffendheid van de Call to Action. De ‘CTA’ is dan ook een onmisbaar onderdeel voor een goed converterende website. Een goede CTA moet de bezoeker nieuwsgierig maken, verleiden en prikkelen om te klikken. Maar hoe doet u dat? Deze tips helpen u het maximale uit de CTA’s op uw website te halen.
Tip 1. Zorg dat uw CTA opvalt
Veel bedrijven kunnen hun CTA nog finetunen. Goed om te weten is dat een bezoeker altijd eerst scant of de pagina relevant is. Structureer daarom de elementen op uw pagina; zorg dat de CTA niet te missen is. Een CTA kan verschillende vormen aannemen, zoals een link of een banner, maar het beste werkt een button. Er bestaat discussie over welke kleur CTA het best converteert – oranje zou het beste werken – maar het belangrijkst is dat uw CTA in het oog springt. Geef hem dus een andere kleur dan de huisstijl. Let er bovendien op dat de CTA boven ‘de vouwlijn’ staat, zodat de bezoeker niet hoeft te scrollen.
Tip 2. Straal betrouwbaarheid uit en communiceer de juiste boodschap
Zeker wanneer bezoekers via een advertentie op uw website terecht komen, kunnen zij sceptisch zijn. Vaak denken ze: ‘Voor wat hoort wat. Waar zit het addertje onder het gras?’ Zorg daarom dat uw bedrijf overkomt als een betrouwbare partij. Vertel bijvoorbeeld dat u adequaat omgaat met privacygegevens of dat een download gratis is. Ook de vorm van de button kan de bezoeker helpen. Een rechthoekige button met ronde hoeken is prettiger voor de ogen en trekt de aandacht naar de tekst in de button. Zorg daarnaast dat de boodschap in uw CTA de belofte of verwachting waar maakt. Het effectiefst is een korte maar krachtige boodschap. Let erop dat de tone of voice past bij de bezoeker.
Tip 3. Houd er rekening mee in welke fase van de buyer journey uw bezoeker zit
Weet u waarom een bezoeker op uw website komt? Waarom hij een bepaalde pagina wel bezoekt en een andere niet? Het is belangrijk om stil te staan in welke fase uw bezoeker zich bevindt. Voor een hoge conversieratio moet de content en de CTA in lijn zijn met die fase. Is de bezoeker zich alleen nog aan het inlezen? Is hij zich aan het oriënteren over een oplossing of weet hij al precies wat hij zoekt? Welke button past daarbij: ’Meer info’, ‘Nu bestellen’, of misschien ‘Download gratis’? Het doel is natuurlijk converteren, maar het is belangrijk om na te denken hoe u dat doel wilt bereiken. Maak de bezoeker met content alvast warm en zorg dat de content naadloos aansluit op de CTA, zodat de hij straks daadwerkelijk klikt!
Bonustip: Maak de prestatie van uw CTA meetbaar
Het is raadzaam om de prestaties van uw CTA te meten. Dit kan met behulp van marketing automation tools zoals HubSpot, maar ook met Google Analytics. Zo kunt u meten hoe vaak er geklikt is en mogelijk nog interessanter, door wie! Met A/B-testen kunt u zelf uitproberen wat voor uw site het beste werkt! In de blog ‘Maak het verschil met data-analyse in uw digitale marketing’ leest u alles over marketing analytics!
Whitepaper: 7 tips voor een converterende landing page
Een landing page is niet compleet zonder Call to Action. Het is de plek waar uw bezoekers belanden nadat ze hebben geklikt op één van uw links, in bijvoorbeeld een e-mail of een Google-zoekresultaat. In de whitepaper ‘’De ingrediënten van een converterende landing page’’, leest u de 7 essentiële ingrediënten voor een succesvolle landing page. Download de whitepaper door bijgaand formulier in te vullen.
Terug naar het blogoverzicht