Content creëren? Stel jezelf eerst deze 8 vragen!

Content betekent letterlijk ‘inhoud’. Het is een ontzettend breed begrip dat je op uiteenlopende manieren kunt invullen. Denk aan teksten, maar ook video’s, animaties, infographics en zelfs games. In theorie kan iedereen content maken. Zet een paar woorden op papier en het is feitelijk content. De uitdaging is: hoe maak je écht goede content?

Soms kan het lastig zijn om te bepalen waar je met het creëren van content moet beginnen. Of je hebt behoefte aan richtlijnen, die samen een kader vormen om vanuit te werken. In beide gevallen biedt onderstaande vragenlijst uitkomst. Door antwoord op de vragen te geven breng je in kaart wat je wilt overbrengen en op welke manier je dat kunt gaan doen.

Vraag 1: Voor wie maak ik dit content-item?

Bij contentmarketing staat het ‘bieden van relevante content aan de doelgroep’ centraal. Om erachter te komen wat écht belangrijk is, bijvoorbeeld welke behoeften en uitdagingen de doelgroep heeft, moet je als het ware in de huid van je doelgroep kruipen. Daarom is het belangrijk om van tevoren een ‘buyer persona’ op te stellen. Wat dat inhoudt lees je hier.

Vraag 2: In welke fase van de buyer journey bevindt mijn doelgroep zich?

Heb je voor ogen wie de doelgroep is, dan is de volgende stap het vaststellen in welke fase van het aankoopproces, de zogeheten buyer journey, diegene zich bevindt. Zit iemand in de ‘Awareness’-fase, dan heeft hij zich nog nauwelijks in het onderwerp verdiept. De content die je aanbiedt moet dan wat breder ingestoken zijn, bijvoorbeeld een e-book over trends en ontwikkelingen. In het laatste stadium, de ‘Decision’-fase heeft de potentiële klant alleen nog een duwtje in de rug nodig. Een brochure met specificaties of een demonstratievideo is dan heel geschikt.

Vraag 3: Wat wil ik met deze content bereiken?

Ga je voor zo veel mogelijk traffic op je website, voor naamsbekendheid of wil je thought leadership uitstralen? Het is belangrijk om dit van tevoren te bepalen, omdat dat bepaalt of de insteek meer commercieel of juist meer informatief is.

Vraag 4: Welke content-vorm past het beste bij de boodschap die ik wil overbrengen? 

Niet alleen de inhoud maar ook de vorm van een content-item bepaalt het succes. Wil je een complex systeem eenvoudig uitleggen, dan sluit een korte animatievideo daar heel goed op aan. Ga je echter de diepte in met een bepaald onderwerp, dan kun je beter een gedetailleerde whitepaper schrijven.

Vraag 5: Waar ga ik het publiceren?

Ga na op welke platformen of kanalen je doelgroep zich bevindt. Het kan bijvoorbeeld een aardige investering kosten om iets te publiceren op een specifiek platform voor professionals, maar dan heb je wel direct je doelgroep te pakken.

Vraag 6: Welke tone of voice ga ik gebruiken?

Om ervoor te zorgen dat je content-item in lijn is met de rest van de communicatie-uitingen, is het essentieel om te weten wat de tone of voice binnen jouw organisatie is. Is het wat formeler en spreken jullie (potentiële) klanten met ‘u’ aan of met het informelere ‘je’. Het kan ook per kanaal iets verschillen. Op socialmedia-kanalen zoals Facebook en Instagram is de tone of voice vaak wat vlotter dan op een zakelijk platform zoals LinkedIn.

Vraag 7: Wie kan ik als bron gebruiken?

Vaak is er veel kennis binnen een organisatie aanwezig, maar wordt die kennis niet optimaal gebruikt. Dit is een gemiste kans! Bedenk wie van je collega’s jou van input zou kunnen voorzien. Of is er een externe specialist die zich beschikbaar zou kunnen stellen voor een gastblog?

Vraag 8: Welke bestaande content kan ik hergebruiken? 

Content creëren kost tijd. Kijk daarom naar wat in het verleden al gecreëerd is en of je dat kunt aanpassen of updaten zodat je het kunt hergebruiken. Fun fact: de blog die je nu aan het lezen bent is ook ‘gerecycled’ vanuit een bestaande presentatie.

Heb je na het beantwoorden van deze vragenlijst toch behoefte aan ondersteuning bij het creëren van content? Onze contentspecialisten staan graag voor je klaar! Neem hier gerust contact op![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners