Blog
11-10-2023|Marc van Onna
Marketeers investeren in 2023 weliswaar meer in video en podcasts, maar heb je wel eens nagedacht over het interactief maken van je content? Je moet in deze tijd immers steeds meer moeite doen om de aandacht te trekken en vast te houden. Dat kun je het beste doen met onderscheidende content die de wow-factor heeft. En wat is er nu verbazingwekkender dan interactiviteit?
Interactieve content is creatief vormgegeven digitale content, die je niet passief kunt consumeren. Het is content die erom vraagt dat je gaat klikken en swipen. Interactieve content voegt aan informatie een vleugje entertainment toe en daar zijn mensen dol op. Je zorgt voor fun waardoor je blijft scrollen!
De voornaamste reden om interactieve content te maken is dat je er de aandacht mee trekt én vasthoudt. Dat is belangrijk in deze tijd waarin de aandachtspanne van de meeste mensen nog hooguit acht seconden bedraagt. Interactieve content roept positieve associaties op en blijft beter hangen.
Dat ineractieve content werkt, blijkt uit deze cijfers:
Een groot voordeel is dat veel meetbaar is, omdat het digitale content is. Je kunt bijvoorbeeld achterhalen hoe vaak mensen klikken en hoe lang ze ergens blijven hangen. Daardoor krijg je beter inzicht in wat je doelgroep bezighoudt. Dat helpt je om tot content te komen die het meest aantrekkelijk oogt en het meest nieuwsgierig maakt. Dat moet je hebben, want mensen hebben weinig tijd en halen graag de krenten uit de pap. Hoe mooi is het als dat jouw content is?
Over krenten en pap gesproken: Interactieve content is vaak snackable. De definitie daarvan: digitale content die snel, zonder enige moeite, kan worden geconsumeerd. Met een aanklikbare inhoudsopgave bijvoorbeeld, maak je het mensen makkelijk om direct naar de informatie te gaan die het meest relevant voor ze is. Snackable staat weliswaar voor hapklaar, maar het wil niet zeggen dat het ook in één hap weg is. Het draait niet alleen om de snelle boodschap in een korte blog. Het kan ook gaan om een groot stuk tekst dat lekker wegleest doordat het verrijkt is met een video, animatie en illustraties.
Ons brein is voor 75 procent visueel ingesteld en verwerkt beeld makkelijker dan tekst (en gesproken woord). Je maakt informatie ook snackable door scanbaar te schrijven, met gebruik van bullet points, quotes en tussenkoppen. Natuurlijk draagt een heldere structuur ook bij aan het behapbaar maken van content.
De vraag is nu hoe je interactieve content maakt. Er zijn tal van mogelijkheden, kijk maar naar deze voorbeelden:
Tot slot een paar tips waarmee jij je ook bij die 87 procent schaart die opvalt met interactieve content. De belangrijkste: gebruik de storybrand-methode. Een vorm van storytelling waarin jij niet de held bent maar je klant, want die heeft de regie en bepaalt zelf waar hij of zij zich in wil verdiepen. Je maakt meer kans op kliks als je met aantrekkelijke content laat zien dat je de uitdagingen van je doelgroep begrijpt. Content waarin jij optreedt als gids die de weg weet naar de oplossing. Laat interactieve content onderdeel zijn van een strategie en bedenk dat je niet per se het wiel hoeft uit te vinden. Je kunt ook bestaande whitepapers en e-books aanpassen. Een video embedden, QR-codes en een doorklikbare inhoudsopgave toevoegen is niet heel erg moeilijk.
Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan?
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl
Velperweg 148
6824 HN Arnhem
E: info@contentxperience.nl
T: 026-7999066