Contentmarketing in 2023: zeven trends om rekening mee te houden

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van contentmarketing. Maar waar moet je op focussen als je relevant wilt blijven? Met het nieuwe jaar in aantocht, zetten we vast de belangrijkste trends voor je op een rij. Daarmee is jouw marketing helemaal klaar voor 2023.

De sleeping giant is wakker en heeft honger. Zo kijken ze bij het Content Marketing Institute aan tegen de huidige staat van contentmarketing. Dat zit zo: tijdens de pandemie hadden bedrijven weinig mogelijkheden om face to face met hun doelgroep te communiceren, dus deden ze dit via content. De een met meer succes dan de ander natuurlijk, maar in een recent onderzoek zegt 85 procent toch dik tevreden zijn over de resultaten. De meesten gaan dan ook door op de ingeslagen weg en zijn van plan hun budget voor 2023 te verhogen.

Maar waar gaan ze het aan besteden? Of om de vergelijking door te trekken, waar ga je komend jaar de reus mee voeden?

1. Video

Dit genre staat inmiddels al bij 75 procent van alle contentmarketeers op de menukaart en valt zo in de smaak bij een breed publiek, dat de honger onverzadigbaar lijkt. Dus neemt het aanbod in 2023 verder toe. De voordelen zijn duidelijk: bewegend beeld is snackable: lichter verteerbaar dan bijvoorbeeld geschreven teksten. Je kunt je snel ergens over laten informeren, zoals in deze one-minutes.

2. Live-evenementen

Events waarbij je elkaar in levenden lijve ontmoet maken in 2023 een comeback. Marketeers geven in eerder genoemd onderzoek aan dat niets zo sterk is als persoonlijk contact. Als je het ruim ziet, is zo’n evenement op zichzelf een vorm van content. Via LinkedIn bijvoorbeeld, kun je er de aandacht op vestigen. De inhoud kun je vastleggen op beeld of in e-books en delen. Webinars werden tijdens de pandemie ingezet als virtueel alternatief en blijven gewoon bestaan, maar meer als aanvulling op fysieke bijeenkomsten.

3. Interactieve content

Een doorklikbare infographic, een QR-code in een magazine waarmee je direct aanvullende informatie op je scherm krijgt, een quiz of een chatbot. Mensen hebben minder geduld en nemen minder tijd om te lezen. Er komen steeds meer interactieve mogelijkheden, die helpen om content op een aantrekkelijke manier serveren en de betrokkenheid bij je organisatie verhogen.

4. Influencers

Ze zijn inmiddels overal. Volgens sommigen is er een influencermarketing-explosie gaande. Je denkt hierbij misschien aan toppers als Christiano Ronaldo en Ariana Grande, maar je kunt vakspecialisten ook zien als influencers. Interview iemand die jouw doelgroep volgt, of nodig deze persoon uit om een gastblog te schrijven.

5. SEO voor voice

SEO-gericht schrijven was al enorm belangrijk om gevonden te worden. Je moet er voortaan ook rekening mee houden dat mensen Google vaker spraakgestuurde opdrachten geven: Hé Google, wat is het beste datacenter van Nederland? Vragen worden belangrijker dan steekwoorden. Google highlight het antwoord.

6. Meetbaarheid

Steeds meer organisaties willen datagedreven werken. Digitale contentmarketing biedt hiervoor volop mogelijkheden. Meetbaarheid zorgt voor inzicht in welke content aanslaat bij je doelgroep en welke niet. Dat helpt je om je strategie te optimaliseren en content nog nauwer aan te laten sluiten bij de uitdagingen van je droomklant. In 2023 is het nog belangrijker om op organische wijze op te vallen, omdat meer browsers ad-blockers inbouwen. Onder meer vanwege scherpere privacyregels wordt het lastiger om gesponsorde content te vertonen aan specifieke doelgroepen. Tip: hou je KPI’s en targets goed uit elkaar.

7. Duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit

Bij aankoopbeslissingen kijken organisaties vaker of een partij hen helpt duurzame doelstellingen te halen. Zoeken ze bijvoorbeeld een IT-oplossing, dan is het een plus als die voor een kleinere CO2-footprint zorgt. Onderzoek leert dat vooral jongeren het belangrijk dat een merk laat zien dat het staat voor diversiteit en inclusiviteit. Organisaties die dit doen kunnen rekenen op hun loyaliteit.

Wil je meer weten over hoe je deze trends kunt inpassen in jouw marketingstrategie voor 2023? Neem dan contact met ons op.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners