Contentrecycling: Hoe pak je dat aan?
In de wereld van vandaag lijkt de vraag naar kwalitatieve content steeds groter te worden. We zijn minder bezig met massacommunicatie en proberen klanten juist te trekken met content die voor hen interessant is. Goede content die specifiek aansluit bij een groep klanten en bepaalde stappen in de buyer journey wordt daarom steeds belangrijker. Maar waar halen we de tijd vandaan om al deze content te creëren zonder onder te doen aan andere belangrijke marketingtaken?
Contentrecycling
Een interessante oplossing is het hergebruiken van content. In eerste instantie schrikt dit u misschien af, want ‘Ik ga mijn klanten toch geen oud nieuws voorschotelen!?’. Toch zijn er zeker mogelijkheden om uw content optimaal te benutten. Genereer bijvoorbeeld opnieuw aandacht voor een e-book of whitepaper door een bijpassende infographic of animatievideo over het onderwerp te maken of voeg de bestaande content toe aan een nieuwsbrief.
Om het hergebruiken van uw content zo efficiënter mogelijk aan te pakken is het van belang om van tevoren na te denken over de volgende vragen:
1. Hoe dient elke buyer persona benaderd te worden?
U hebt wellicht meerdere buyer persona’s die u op verschillende manieren benaderd. Maak daarom in één keer een passende uiting voor elke buyer persona, denk hier met name ook aan het medium dat u wilt gebruiken. Wellicht leest persona A graag een interessant artikel op LinkedIn en ziet persona B liever pakkend beeldmateriaal voor Instagram of Pinterest. Wanneer u dit vooraf inzichtelijk heeft kunt u van één onderwerp direct meerdere content-items maken, passend bij elk van uw buyer persona’s.
2. Welke content is nodig in elke fase van de buyer journey ?
In elke fase van de buyer journey heeft de buyer persona behoefte aan een andere vorm van informatie. U kunt bijvoorbeeld de aandacht trekken met een pakkende infographic of blog om in een later stadium verdieping te creëren met een e-book of whitepaper. Wanneer u de buyer journey voor elk van uw buyer persona’s duidelijk in beeld heeft, kunt u de verschillende content omtrent één onderwerp voor elke fase creëren.
3. Aan welke bestaande content kunnen nieuwe items gelinkt worden?
Tot slot is het altijd handig om bestaande en nieuwe content aan elkaar te verbinden. Deze link vergroot namelijk de kans dat de lezer langer op uw website blijft, maakt u overtuigender als specialist in het vakgebied en zo heeft u tevens langer profijt van uw content. Door de volgende onderdelen toe te voegen kunt u bezoekers gemakkelijk doorverwijzen naar bestaande content die voor hen relevant kan zijn: ‘Andere bezoekers lazen ook: …’ of ‘Wil je meer weten over dit onderwerp, lees dan ook …’.
Zoals eerder aangegeven kunt u verschillende soorten content inzetten in de drie fasen van de buyer journey van uw potentiële klant. Het vaststellen welke content u in welke fase inzet, kan best ingewikkeld zijn. Download voor meer informatie het e-book ‘Content in de Buyer Journey’ door het formulier rechts in te vullen.
Terug naar het blogoverzicht