ContentXperience voorspelt: 5 (digital) marketingtrends in 2019
De afgelopen jaren werden gekenmerkt door disruptieve veranderingen in vrijwel alles wat we doen, zowel zakelijk als privé. Om ons gemak te vergroten, worden grote delen van onze dagelijkse bezigheden geconnecteerd en geautomatiseerd: denk hierbij aan de verwerking Internet of Things en kunstmatige intelligentie in onze apparaten en software. Deze ontwikkelingen worden gedreven door nieuwe technologie; zo ook in de marketingindustrie. Hoewel het einde van 2018 op het moment van schrijven nog even op zich laat wachten, pakt ContentXperience alvast de glazen bol erbij om te kijken wat we in 2019 kunnen verwachten op het gebied van digital marketing: welke trends zetten zich door en gaan ons helpen de klant nog beter van dienst te zijn?
1. Artificial Intelligence verovert de wereld
Nee, daarmee bedoelen we niet dat we Skynet-achtige taferelen verwachten zoals in de Terminator-films. Artificial Intelligence (AI) wordt al enige tijd gebruikt in onze apparaten en applicaties. Denk alleen al aan de filmsuggesties op basis van uw voorkeuren op Netflix, de ‘automatisch aanvullen’ functie in Google en de chatbots die gebruikt worden in de klantenservice van uw mobiele provider. Deze draaien allemaal op een algoritmisch proces genaamd machine learning.
Tech Republic stelt dat er in 2017 al een verdubbeling plaatsvond in het zakelijke AI-gebruik ten opzichte van het jaar daarvoor. Op zich is dit niet helemaal nieuw dus. Maar het is te verwachten dat deze ontwikkelingen zich zullen doorzetten in 2019 en op die manier langzaam de markt overnemen. Op het gebied van marketing zal AI de personalisering en optimalisering van producten en services naar een hoger level brengen. Door AI-toepassingen zoals chatbots continu te laten leren van klantfeedback, wordt uw marketingstrategie steeds meer toegespitst op de wensen van de doelgroep. Zo wordt het nog eenvoudiger om uw producten succesvol aan de man te brengen en uw klanten de beste service te bieden.
2. De terugkeer van de longread
In de online wereld krijgt men iedere dag een explosie aan informatie om de oren. Zo wordt het steeds lastiger voor marketeers om zich te onderscheiden. Contentmarketing is de afgelopen jaren weliswaar de norm geworden in de marketingwereld, maar om snel de aandacht van de doelgroep te trekken wordt deze steeds meer in korte, snackable-vorm aangeboden. Net als bij echte snacks zorgt deze informatie slechts voor een kortstondig gevoel van verzadiging, waarna de consument snel verlangt naar meer.
Om structureel meer informatiebevrediging te bereiken en de aandacht van de doelgroep langer vast te houden, moet er teruggegaan worden naar content die er toe doet. Een relevant, uitgediept en compleet verhaal zal de lezer op de lange termijn meer inspireren en boeien. Ervaringen waar men moeite voor moet doen leveren bovendien meer levensgeluk op, zoals bijvoorbeeld bij sportprestaties. Stof die longreads dus maar alvast af: we mogen weer de diepte in.
3. Van marketingfunnel naar feedback-loop
De klantrelatie zal in 2019 veranderen. Potentiele kanten worden op dit moment de marketingfunnel ingeleid, gefilterd door een leadkwalificatieproces en staan, wanneer de koop van een product uiteindelijk bezegeld is, vaak net zo snel weer op straat. Maar de klantrelatie hoéft niet te stoppen wanneer de transactie is afgerond.
De klant wil serieus genomen worden en heeft met de huidige technische mogelijkheden (zoals de eerder genoemde AI en chatbots) de mogelijkheid dat te laten merken. Lead-nurturing stopt zodoende dus niet na de verkoop, maar gaat verder in een tweerichtingsverkeer met de klant. Door deze ook na de transactie van dienst te blijven en actief te vragen naar feedback en ervaringen, wordt de kans groter dat de klant ook in de toekomst een aankoop zal doen. We verwachten dat meer bedrijven zich hier bewust van gaan worden, zodat de funnel meer een doorlopende feedback-loop wordt tussen klant en bedrijf.
4. Video wordt leidend
Tubular Insights voorspelde in 2015 al dat in 2019 80% van de online content de vorm van een visuele representatie heeft. Of deze voorspelling exact uitkomt valt nog te bezien, maar het videoaandeel in marketingcontent zal blijven groeien. Niet in de laatste plaats omdat video de boodschap en het gevoel ervan beter overbrengt, terwijl het tevens een amusementswaarde heeft voor de kijker. Het wordt bovendien steeds eenvoudiger om laagdrempelige videocontent te maken, door de steeds beter wordende camera’s op smartphones. Nog niet bezig met video? Dan is nu het moment om eens inspiratie op te doen.
5. Adverteren mag, maar alleen nog automatisch
We bellen natuurlijk allang niet meer naar een tijdschrift of krant om daar een advertentie te plaatsen, maar ook online gezien is honkvastheid en handmatig instellen in 2019 passé. Om de advertenties zo goed mogelijk bij de geïnteresseerde doelgroep te krijgen, moeten advertenties geplaatst worden op de plekken waar deze doelgroep zich bevindt.
Die plek varieert. Klanten zitten niet altijd op één platform, dus u zet uw advertenties flexibel in over verschillende kanalen. We verwachten we dat in 2019 bijna alle online advertenties zullen bestaan uit programmatic advertising: geautomatiseerde advertenties waarbij systemen door middel van algoritmes bieden op de meest geschikte advertentieruimte. Snel ingesteld en effectief in het bereiken van de doelgroep!
Goed voorbereid aan de slag met uw (inbound) marketingstrategie in 2019? In ons e-Book in 7 stappen naar briljante B2B inbound marketing vindt u alle inspiratie die u nodig heeft! Download dit e-Book door het formulier rechts in te vullen.
Bronnen:
- Daphne Smaling – Marketingfacts
- John Hall – Forbes
- Alison DeNisco Rayome – TechRepublic
- Geert Cantrijn – DutchGiraffe
- Carla Marshall – Tubular insights