De 6 beste tips op het gebied van contentmarketing

Omdat we zelf al zo lang bezig zijn met contentmarketing, hebben we de valkuil om ervan uit te gaan dat deze term algemeen bekend is. We denken wellicht ten onrechte dat de mensen met wie wij spreken weten wat contentmarketing is en hoe dit het beste ingezet kan worden. Soms is het goed om weer even bij de basics stil te staan: ‘hoe begin ik met contentmarketing en hoe zorg ik ervoor dat mijn strategie werkt?’ Om die vragen te beantwoorden, vonden we deze zes tips. De zes beste tips om je contentmarketing-werkzaamheden te laten slagen.

Tip 1: Vertel uw verhaal met een blog

De eerste stap van contentmarketing is het schrijven van blogs. Ongeacht de grootte van het bedrijf. Het beste kunt u uw blog bijhouden in WordPress, een flexibel content management systeem (CMS) dat eenvoudig in te zetten is en zodanig is ingesteld dat zoekmachines de blogberichten goed kunnen vinden.

Waarom u een blog nodig heeft? Het kost tijd om een blog actief bij te houden, dus het is logisch dat u of uw werkgever er zo nu en dan over twijfelt. Met een blog kunt u uw verhaal vertellen. Elke onderneming heeft een verhaal, ieder bedrijf heeft kennis in huis en die kennis moet uitgedragen worden. De lezer ziet van wie de blog afkomt en leest het verhaal van een persoon, niet van een merk of een organisatie. Hierdoor is de lezer eerder geneigd zich te binden met het bedrijf, omdat mensen nou eenmaal liever met mensen communiceren dan met merken. Met een blog, wat u dus absoluut nodig heeft, kunt u het contact leggen met uw klant!

Uw blog is vervolgens eenvoudig te delen via social media. Uw blog- of website, waarvoor u de content creëert, kan als een hub gezien worden waar mensen graag op komen. Het is een contentplatform, en met social media leidt u uw bezoeker hiernaartoe.

Tip 2: Zet een e-mailmarketingprogramma op

Social media. Bijna alles gaat tegenwoordig over social media. Natuurlijk is dit belangrijk, maar het mag niet het meest belangrijke onderdeel binnen uw marketingstrategie zijn. E-mailmarketing blijkt namelijk een veel hogere conversie te hebben. En het is nog eenvoudiger om in te zetten ook!

Dit is wat u moet doen: zorg ervoor dat uw bezoekers en lezers uw blog volgen en zich inschrijven voor updates van uw blog. Dit is het meest eenvoudig door een Call-to-Action (CTA) te plaatsen op uw website of blog, in de vorm van een inschrijfformulier. Deze inschrijvers moeten vervolgens gekoppeld zijn aan uw mailingsysteem, waardoor elke nieuwe blog naar uw gehele publiek wordt gestuurd.

Ook kunt u wekelijks of maandelijks een samenvatting van de laatste blogs sturen in de vorm van een nieuwsbrief. Zo krijgt u bijvoorbeeld van ons de ContentXperience Nieuwsbrief, met nieuwsberichten en blogposts. Wilt u een meer geavanceerde e-mail uitsturen, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een automatische beantwoorder als een bezoeker iets op uw website heeft ingevuld. U kunt uw e-mail dan afstemmen op de interesse van de bezoeker door een blog of whitepaper over dat onderwerp toe te sturen, waardoor u gelijk vertrouwen creëert.

Het mooiste onderdeel aan een e-mailmarketingprogramma is dat u op een constante wijze contact heeft met uw publiek. Dit biedt voordelen voor iedereen: uw lezers worden geholpen met interessante informatie en u weet dat uw blogs gelezen worden door geïnteresseerde bezoekers. Een win-winsituatie, dus!

Tip 3: Ken uw klanten en weet wat zij willen weten

Waar veel marketeers mee zitten is dat ze hun doelgroep niet goed begrijpen. Wat zijn de interesses van uw doelgroep? Met welke blogonderwerpen kunt u hen daar het beste in helpen? Hiervoor zijn een paar strategieën te gebruiken, waaronder de inzet van Google Analytics en het uitbreiden van uw content.

Bedrijven hebben de neiging om ontzettend veel geld te pompen in het praten over het eigen bedrijf. Dit is een slechte keuze. Ja, u moet uw verhaal vertellen, maar niet op die manier. U kunt beter praten over wat uw publiek wil weten. Vraag bijvoorbeeld bij de receptioniste of telefoniste na welke vragen zij veel krijgen, of vraag welke onderwerpen uw buitendienstmedewerker vooral met klanten bespreekt? De kennis van de doelgroep ligt bij de mensen die het meeste contact met deze groep hebben. Op die manier kunt u achterhalen waar uw doelgroep naar op zoek is. Die zoekopdracht voeren ze in bij Google. En omdat 60 procent van de aankopen begint bij deze zoekmachine, is het goed als u op deze zoekopdracht gevonden wordt. Dit kan met een keyword-strategie.

Zitten uw klanten op social media? Volg ze en houd bij waar zij over praten. Met programma’s als Hootsuite kunt u zelfs de meest gebruikte onderwerpen en discussies monitoren. Deze luisterstrategie kan efficiënt zijn om te leren.

Of vraag uw klanten naar hun interesses. Soms is dat alles wat nodig is: vraag het publiek waarover u zou moeten schrijven. Misschien komen daar wel ontzettend leuke ideeën uit. Kortom, online marketing kan alleen effectief ingezet worden als u uw publiek kent. Doe onderzoek, en zorg dat u uw doelgroep goed in kaart heeft.

Tip 4: Leer hoe u schrijft voor het web

Wat wellicht algemeen bekend is: lezers scannen een tekst en lezen niet altijd elk woord. En dat al helemaal op het internet. Internetteksten hebben daarom een ander format dan offline teksten en u moet dat format kennen voor uw teksten en blogs. Uw tekst moet ‘verteerbaar’ zijn. Onderstaand een aantal praktische tips.

  • Highlight de keywords. Keywords zijn, zoals net benoemd, de woorden die uw doelgroep invoert in Google om informatie te vinden op internet. Hightlighten kan door er een hyperlink onder te plaatsen naar goede webpagina’s of door te variëren in kleur en font.
  • Gebruik subtitels die logisch zijn en over het keyword gaan.
  • Gebruik opsommingen met bullets. De bezoeker kan dan snel scannen of er interessante informatie te vinden is in de tekst.
  • Bespreek één onderwerp per alinea. Bezoekers lezen vaak alleen de eerste zin van de alinea en bepalen aan de hand daarvan of ze de informatie in die alinea gaan vinden.
  • Begin met de conclusie.
  • Halveer het aantal woorden in vergelijking met offline teksten.

Online teksten zijn een belangrijk onderdeel, maar het gaat nog verder als het gaat over teksten voor mobiele apparaten. Ook kan er rekening gehouden worden met het vasthouden van aandacht, terwijl de lezer afgeleid kan worden door externe invloeden. Dit zijn vervolgstappen die zeker interessant zijn, maar te ver gaan voor deze blog.

Tip 5: Gebruik een contentmarketing-kalender

Doelstellingen, planningen, deadlines. Of u hier nou wel of niet in gelooft, een contentmarketing-kalender en de wil om u aan deze planning te houden is de meest bruikbare manier om de deadlines en doelen te behalen. Hierdoor kunt u niet in de valkuil vallen om alleen te bloggen als er tijd is, of om alleen te bloggen als u een goed idee heeft. Of… wat in ons geval nog wel eens gebeurt, om alleen te bloggen als er een nieuwsbrief gevuld moet worden.

Een contentmarketing-kalender kunt u inzetten als tool om wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks content op te stellen en online te zetten. Het helpt u uw content in te plannen. Heeft u bijvoorbeeld tijdens het schrijven van een blog een idee voor een tweede blog? Dan kunt u dat onderwerp invullen op de kalender en ervoor zorgen dat het idee de volgende keer uitgewerkt wordt.

Voor het opstellen van een marketingkalender zijn handige programma’s beschikbaar, maar u kunt natuurlijk ook simpel beginnen met een Excel-sheet.

Tip 6: Stel een schema op voor het delen op social media

Ook voor het plannen van uw social media-uitingen kunt u een schema opstellen. Net als bij de contentmarketing-kalender kan de planning gezien worden als roadmap voor de social media-berichten. U krijgt een seintje als er een bericht geplaatst moet worden, waardoor u een constante stroom aan berichten heeft. Dit zorgt ervoor dat er daadwerkelijk iets geplaatst wordt.

Het plannen van de berichten kan lastig zijn, maar als dat inmiddels is gebeurd, is het plaatsen van een tweet of LinkedIn-update een stuk eenvoudiger. Zodra u een blog heeft gepubliceerd, volgt een cruciaal proces. Dit proces ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  1. Direct na plaatsing: vermeld het nieuwe bericht op social media.
  2. Zelfde dag: twee of drie uur na plaatsing staat een melding op meerdere social media, het bericht verspreidt zich.
  3. Volgende dag: verspreid het bericht nog verder over meerdere kanalen.
  4. Volgende week: stuur een nieuwe serie van berichten, bijvoorbeeld door dit vooraf in te stellen.
  5. Volgende maand: stuur wederom een nieuwe serie van berichten.
  6. Nog later: vervolgberichten, extra informatie; net wat past bij het onderwerp.

Het belangrijkste is dus dat u vooraf weet hoe u uw blogs gaat promoten zodra het bericht online staat. Met een schema is dit goed in te plannen. Al helemaal als u uw kalenders met elkaar combineert, heeft u een krachtig handvat voor uw marketingprogramma.

Iedereen kan contentmarketeer worden

Conclusie: iedereen kan een goede contentmarketeer worden, helemaal als deze tips worden opgevolgd! Het probleem zit hem vaak in tijd of het gebrek daaraan. Probeer dat los te laten en heb er vertrouwen in dat de tijd effectief ingezet is met contentmarketing!

Wil je een aantal handige tips om je tekstschrijven te verbeteren? Download dan het gratis Ebook ‘The Marketer’s Pocket Guide to Writing Good’ (zie rechter kolom)

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners