De basiselementen van duurzame marketing

Duurzame Marketing Blogreeks | Blog I

‘Sales is de cashflow van vandaag. Marketing de cashflow van morgen’. Het is één van de meest eenvoudige, maar ook duidelijke definities van marketing en sales. Een beschrijving die de verschillende belangen tussen de twee afdelingen helder illustreert. Als marketeer ben je namelijk vooral bezig om de omzet en het rendement van morgen te realiseren, sales richt zich vooral op directe resultaten.

Stel, je hebt voldoende tijd om zowel de cashflow van morgen, als je targets te realiseren. Hoe doe je dit dan het beste? Marketing op zichzelf is niet voldoende. Het moet marketing zijn die bijdraagt aan de dag van morgen en alle dagen die volgen. Duurzame marketing. Maar welke elementen maken marketing duurzaam? In deze blog dompelen we je onder in het begrip ‘duurzame marketing’: wat het is en hoe pas je het toe? 

Wat is het? Is het wat? Het is wat!

Marketing is (volgens onze visie) duurzaam als je de volgende checklist kunt afvinken:

  • Campagnes worden identiek gemeten en leren van elkaar;
  • Je organisatie is continu zichtbaar in de markt;
  • Je werkt met meerdere campagnes tegelijk, waarbij sales- en brandingdoelen ook gerealiseerd worden;
  • Het buyer persona-onderzoek is een doorlopend proces;
  • Binnen drie jaar ontwikkel je minimaal vijf campagnes, waarvan er minstens twee actief aanstaan in de markt.

Pas het toe! Maar hoe?

Om duurzame marketing verder goed uit te voeren zijn drie elementen van groot belang:

Campagnekoers

Zorg dat de uitgangspunten van de campagnes kloppen. Behoeften van doelgroepen ontwikkelen zich sneller dan gewenst, waardoor vraag en aanbod constant fluctueren. Het vermarkten van producten en diensten vraagt nu eenmaal continue aanscherping op deze fricties in de markt. Oefen structureel controle uit, zodat je je campagnekoers waarborgt.

Buyer persona-plan

Een buyer persona-onderzoek doe je zodoende ook niet eens per drie jaar; het is een vast onderdeel van je jaarplan. Toets driemaal per jaar of het nog klopt wat je met marketing nastreeft en houd zo een structurele vinger aan de pols. Wordt er nog steeds in de behoefte van de doelgroep voorzien?

De kracht van eendracht

Met name bij grotere organisaties kost het tijd om een campagne intern te dragen. Een campagne kent veel betrokkenen die allemaal iets moeten doen om een campagne het levenslicht te laten zien.

Toch is het belangrijk dat je als organisatie in staat bent meerdere campagnes tegelijk te draaien. Het geeft flexibiliteit om te spelen met de inzet van je campagnes en budgetten. Maar ook de gelegenheid om te leren en te verbeteren on the job.

Ben je nu klaargestoomd? Nee. Je leert door te doen, fouten te maken en daarvan te leren. Een veel duurzamer proces, waarin we graag met je oplopen. Lees daarom de volgende blogs in onze reeks ‘duurzame marketing’ en ontdek de fijne kneepjes van het vak.

E-Book: Het succes van duurzame marketing

In het e-book ‘Het succes van duurzame marketing’ leggen wij het belang van duurzame marketing voor je uit. Daarbij zetten wij uiteen hoe je met een strategisch campagneplatform effectiever gebruikmaakt van je huidige (digitale) marketingmiddelen. Je kunt dit e-book downloaden door het formulier in de zijbalk in te vullen.

Vragen, aanvullingen, correcties of ideeën? Wij horen graag je van je! Neem contact met ons op via info@contentxperience.nl.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners