De belangrijke eerste fase van inbound marketing

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Organisaties die hun eigen producten of diensten aanprijzen zeggen eigenlijk hetzelfde als deze slogan. Hoewel de slagzin van WC-eend zeer succesvol is gebleken, is het ophemelen van eigen producten dat niet. Het creëren van vertrouwen is veel belangrijker geworden.

Ken de buyer journey

Veel organisaties geven potentiële klanten (ongevraagd) informatie over het product dat zij proberen te verkopen of de diensten die de organisatie aanbiedt. Hoewel het belangrijk is dat een koper die informatie te weten krijgt, is het eerst vooral van belang dat een organisatie zich bewust is van de fase waarin een potentiële koper zich bevindt. De organisatie moet zich bewust zijn van de buyer journey die iemand doorloopt en dat is waar contentmarketing om de hoek komt kijken. Het eerste contact met potentiële klanten is daarbij essentieel. De eerste fase van inbound marketing, awareness, is daarom een belangrijke fase waar marketeers rekening mee moeten houden.

Awareness

Tijdens de awareness-fase zoekt de koper naar informatie over zijn (bedrijfs)probleem of de kansen die hij kan benutten. Marketeers kunnen inspelen op deze fase door deze doelgroep in een bepaalde richting naar een oplossing te laten zoeken. Om dit te doen is content nodig waarin het probleem of de kans duidelijk wordt gemaakt.

Onafhankelijke expert

Er is dus goede content nodig om een potentiële koper de richting van een aangeboden product op te sturen. Deze content moet waardevol zijn voor een koper en daarom ook interessante informatie bevatten. Belangrijk is dat tijdens de awareness-fase nog geen product- of merknamen genoemd worden, waardoor de informatie overkomt alsof het door een onafhankelijke expert wordt gebracht.

Veel organisaties zijn huiverig om informatie over problemen of kansen te geven zonder dat zij geassocieerd worden met de boodschap of oplossing. Toch is dit wel van belang tijdens de awareness-fase. Een koper die lucht krijgt van een commerciële gedachte achter de informatie die hij raadpleegt, kan het gevoel krijgen dat het probleem alleen gecreëerd wordt zodat hij het product aanschaft. Niemand vindt het leuk om iets aangesmeerd te krijgen, dus is het van belang dat de koper zelf besluit dat hij het product nodig heeft. In latere fasen (consideration en decision) worden product- en merknaam wel genoemd. Hier is dan ook andere content voor nodig.

Geschikte contentvormen

Er zijn een aantal contentvormen die geschikt zijn om aan te bieden tijdens de awareness-fase. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoeksrapporten, e-books, blogs, whitepapers en infographics. In latere fasen kunnen webcasts, vergelijkende whitepapers, productvergelijkingen, trials en factsheets aangeboden kunnen worden. De klant die zich in de awareness-fase bevindt, is nog niet zo ver. Het uiteindelijke doel is wel om de klant naar de volgende fasen te leiden en dat het product of de dienst afgenomen wordt.

Waardevolle leads

Wilt u exact weten waar uw content aan moet voldoen in de awareness-fase en in de volgende fasen? Of wilt u meer informatie over wanneer u welke contentvormen waar inzet? Download dan de whitepaper ‘In 5 stappen naar een succesvolle contentmarketing-campagne’.

 

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners