De kracht van offline campagnes
Offline marketing is ouderwets en niet meetbaar, offline is niet meer relevant, alles speelt zich online af. Zomaar wat uitingen die je vaak hoort over offline marketing. Maar niets is minder waar. Ondanks de grote groei aan online campagnes zijn offline marketingcampagnes juist terug van nooit weggeweest. Ze worden nu alleen effectiever ingezet in combinatie met online campagnes en vallen daardoor juist op tussen het overweldigende online aanbod.
Veel bedrijven zijn geneigd om zich vooral op online marketing te focussen, terwijl de inzet van offline marketing juist effectief en onderscheidend kan zijn. Tegenwoordig is het online veel moeilijker om op te vallen. Met de juiste offline marketingcampagnes (in combinatie met online marketing) kun je een merk op bijzondere wijze onder de aandacht brengen en een blijvende indruk achterlaten bij je doelgroep. Daarmee verhoog je de herkenbaarheid van je merk.
De 6 voordelen van offline marketing
1. Je onderscheidt je van de rest
Het valt op om in het dagelijks leven op een fysieke manier benaderd te worden door een bedrijf. Bijvoorbeeld met een persoonlijk geadresseerde envelop met daarin een uniek magazine over je bedrijf of merk. Het geeft een beeld van een bedrijf dat investeert in haar relaties en trots is op haar eigen prestaties.
Je kunt hiermee ook de breedte van je expertises laten zien. Het biedt mogelijkheden om kennis te delen en het helpt om nieuwe relaties te werven of juist te behouden.
2. Je wordt beter zichtbaar
Met een gedrukt exemplaar van de content die je normaal alleen online deelt, ben je extra zichtbaar. Een mooi gedrukte brochure of folder, of een gedrukte versie van een e-book, kan niet worden weg geklikt en nodigt uit tot het bewaren ervan tot het helemaal gelezen is. Misschien wordt het zelfs bewaard als inkijkexemplaar
3. Een beleving creëer je makkelijker offline
Met offline materialen is het makkelijker om alle zintuigen te prikkelen en mensen te verleiden iets te doen met jouw content. Denk bijvoorbeeld aan een beursstand waar je het product kunt ervaren en direct vragen kunt stellen aan de mensen bij de stand. Een persoonlijke benadering en offline contact geeft (potentiële) klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn. Je kijkt elkaar letterlijk in de ogen en hebt interactie.
4. Offline campagnes zijn tastbaar
Door een opvallende guerrillacampagne* komt je doelgroep in korte tijd effectief in aanraking met jouw merk of product. Het kan de ideale manier zijn om je doelgroep geïnteresseerd te maken of te overtuigen. Een offline campagne geeft een boost in aandacht en conversies. Het is ineens tastbaar en begrijpelijk, ingewikkelde content wordt ineens inzichtelijk.
Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de stripreeks die ContentXperience heeft ontwikkeld voor Axians. Voor deze stripreeks zijn medewerkers van Axians omgezet in getekende stripfiguren die diensten en producten van Axians onder de aandacht brengen op een niet-conventionele manier en in heldere beeldtaal.
5. Je spreekt nieuwe doelgroepen aan
Als marketeer moet je je doelgroep in de ogen kunnen kijken, dit is nu eenmaal makkelijker in de echte wereld. Door je doelgroep op een nieuwe, offline manier aan te spreken leg je daarmee ook de weg open voor contact met potentieel nieuwe klanten.
6. De conversies zijn erg hoog
Het mooie van offline campagnes is dat het, vaak direct al, impact heeft op conversie. Een guerrillacampagne verhoogt direct de naamsbekendheid. Een bijzonder magazine uitgeven verhoogt de merkenvoorkeur. Voor offline uitingen is het moeilijker om conversies te meten dan wanneer je online content plaatst, maar het is zeker niet onmogelijk. Je kunt bijvoorbeeld een landingspagina maken die alleen op je offline uitingen wordt gecommuniceerd. Daarmee kun je op de geijkte manier meten hoe effectief je campagne is. Een andere mogelijkheid is het aanmaken van een bitly-link die je communiceert in je uiting. Dit is een meetbare link die je kunt aanmaken op bitly.com. Ook QR-codes kun je hiervoor inzetten.
Wanneer je online en offline marketing combineert kan dit dus impact hebben op de effectiviteit van beide kanalen. Er hoeft geen strijd te zijn tussen beide marketingstrategieën, een samenvoeging leidt vaak tot het beste resultaat. Offline marketing heeft in dit digitale tijdperk nog steeds zijn kracht niet verloren. Integendeel, met een campagne waarbij de juiste kanalen worden ingezet (online en offline) kan je de boodschap maximaal op de doelgroep overbrengen en zo de concurrent een stapje voorblijven.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een offline campagne voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.
Terug naar het blogoverzicht