De waarde van nieuwsbriefstatistieken

Het versturen van een nieuwsbrief is nuttig om (potentiële) klanten te informeren over nieuwe producten of projecten van uw bedrijf. Maar wie is nu precies geïnteresseerd? Wie leest de berichten, wie klikt zelfs op ‘Lees meer’ om verder te lezen en wat doet die persoon vervolgens op uw website? Hiervoor zijn nieuwsbriefstatistieken, in combinatie met websitestatistieken, een uitkomst!

Zonder statistieken weet u niet wat het effect is van uw nieuwsbrief. Dat is zonde, want tegenwoordig is alles meetbaar en kunt u voordeel behalen uit persoonlijke communicatie. U kunt met nieuwsbriefstatistieken precies de mensen selecteren die geïnteresseerd zijn in product X, om vervolgens een aanbieding op maat te maken. Een aanbod dat precies aansluit op de wensen van die ene klant. Dankzij de koppeling met de websitestatistieken weet u namelijk dat die ene lezer op uw website bijvoorbeeld al gezocht heeft naar de prijzen van datzelfde product X.

Lees hieronder wat de meest relevante nieuwsbriefstatistieken zijn om uw voordeel mee te behalen:

Welk bericht heeft veel of weinig lezers?

Vrijwel elk mailingprogramma houdt aantallen bij van lezers en mensen die klikken op ‘Lees meer’. Hierdoor kunt u direct zien welk bericht veel of weinig lezers heeft getrokken. U kunt vervolgens proberen een patroon daarin te vinden; wat is de reden dat bericht A minder lezers had dan bericht B? Denkt u bijvoorbeeld aan de plaats waarop het bericht staat. Wordt altijd uw bovenste bericht het beste gelezen? Zet dan voortaan het bericht dat u het belangrijkst vindt bovenaan. Lezen mensen vooral blogs? Plaats meer blogs in uw nieuwsbrief. Of verschillen berichten A en B in aanspreekvorm en schrijfstijl? In dat geval kunt u ervoor kiezen voortaan elk bericht in de best werkende stijl te schrijven.

Wie is geïnteresseerd in product X?

Misschien het meest tijdrovende, maar ook meest belangrijke voordeel dat u kunt behalen uit uw nieuwsbriefstatistieken, zijn de namen of e-mailadressen van de mensen die geïnteresseerd zijn in uw bericht over het nieuwe product. Dankzij de koppeling met uw websitestatistieken, kunt u deze personen ‘volgen’. U weet dan precies wie welke informatie heeft gezocht. Hierop kunt u een nieuwe mailing opstellen of bijvoorbeeld een nabelactie uitvoeren. U kunt product X op die manier aanbieden aan de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in product X. Met als gewenst resultaat dat de potentiële klant een klant wordt!

Wie schrijft zich uit voor de nieuwsbrief?

In uw mailingstatistieken kunt u zien wie zich uitschrijft voor uw nieuwsbrief. In enkele gevallen kunt u hierin een patroon vinden. Misschien werken de uitschrijvers in een bepaalde branche die te weinig aan bod komt in uw nieuwsbrief of misschien zijn het altijd jonge of juist oudere lezers. Voor u is dit een aanwijzing om die doelgroep voortaan beter te voorzien in hun leesbehoefte. Is het lastig om uw content op meerdere doelgroepen aan te laten sluiten? Maak dan een tweede nieuwsbrief aan, die gericht is op die specifieke doelgroep. Door te werken met segmenten, biedt u de juiste informatie aan de juiste lezer.

Waar komen de lezers vandaan?

Veel mailingprogramma’s laten de locatie zien van de lezer. Dit is vooral voor internationaal opererende bedrijven relevant. Veel bedrijven kiezen ervoor om één nieuwsbrief op te stellen, bijvoorbeeld in het Engels, om alle lezers mee aan te schrijven. Echter, als u uit de statistieken haalt dat de brief voor een groot gedeelte wordt geopend door Duitsers, probeer dan een Duitse variant te maken. Net als hierboven, heeft u de mogelijkheid om te werken met segmenten, om de lezer aan te spreken op de manier die hij/zij wil.

Welk apparaat gebruikt de lezer?

Niet iedereen leest de zakelijke mail alleen nog maar op het werk. Veel werknemers nemen een tablet mee in de trein of bekijken thuis op hun smartphone nog even snel of er nieuwe mailberichten zijn. In de nieuwsbriefstatistieken worden deze ‘mobiele’ mensen onderscheiden. Ook van hen is te zien hoe zij uw berichten lezen en waar hun interesses liggen. Klikken zij vaak door naar uw website? Dan is het goed om hen daar zo optimaal mogelijk van dienst te zijn, en uw website toegankelijk te maken voor de smartphone en tablet (responsive website).

Wie ontvangt de nieuwsbrief niet?

Foutmeldingen van de verzonden nieuwsbrief zijn vaak relevanter dan u denkt. Natuurlijk zijn er de automatische afwezigheidsmeldingen in vakantietijd, maar u krijgt ook meldingen bij mailadressen die niet (meer) actief zijn. Het zijn bijvoorbeeld e-mailadressen van mensen die niet meer werkzaam zijn bij het bedrijf of het zijn fout ingevoerde mailadressen. Een spelfoutje of typefoutje is immers zo gemaakt. Dankzij deze statistieken kunt u uw database opschonen en uw mailinglijst weer up-to-date maken.

ContentXperience maakt voor verschillende klanten periodieke nieuwsbrieven. Dankzij een perfecte aansluiting van het mailingprogramma op het Content Management Systeem (CMS) van de website van de klant, waar wij veel mee werken, kan ContentXperience een rapport maken van de benodigde nieuwsbriefstatistieken. Wilt u ook meer winst behalen uit uw nieuwsbrief? Neem contact met ons op via 026-7999066 of stuur mij een e-mail.

Meer weten over dit onderwerp? Download dan ook het gratis eBook ‘Introductie in Inbound Marketing Analytics’ in de kolom rechts (voor de mobiele lezers: scroll verder naar beneden).

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners