Strategisch merkdenken

Wat een merk maakt zie je in het figuur hiernaast. Het belangrijkste is de identiteit van de organisatie en van het merk, doorvertaald in merkinnerlijk, merkuiterlijk en proposities. En dat met als doel om consistent zichtbaar te zijn en constructief contentcampagnes te voeren die tot de gewenste resultaten leiden.

Schematisch ziet het er als volgt uit. 

Identiteit van een organisatie

Wat is de overtuiging van een organisatie? En wat is de organisatorische visie op de toekomst? Het juist omschrijven van een missie en visie motiveert nieuwe klanten. Het bouwen of herdefiniëren van een merk geeft duiding aan een organisatie. De vraag is of het merk voldoet aan de hedendaagse waarden die leven in de samenleving. Wat is de missie, de visie en de wat zijn de organisatiewaarden waarmee in totaal een onderscheidend vermogen is gedefinieerd?

 

De missie
Een goede missie is een belangrijke eerste stap. En vaak is een missie nog verre van concreet. Het is ook niet per se de bedoeling dat missies concreet zijn. Daar zijn andere waarden veel beter in. Wel is het van belang dat de vraag beantwoord moet kunnen worden of een bedrijf met deze missie van waarde is voor doelgroepen? Maar ook of collega’s zich herkennen in de geformuleerde missie.

 

De visie
Met de visie wordt een toekomstperspectief beschreven. Dat is een definiëring waar potentiële klanten het mee eens kunnen zijn. Waar ze zich achter kunnen scharen. Een goede visie kan een enorme stimulans zijn om voor producten of diensten te willen kiezen. Daarbij is het weer belangrijk dat hetgeen een organisatie schrijft ook waargemaakt kan worden. Alleen maar zeggen dat je duurzaam bent, is niet boeiend. Het kan nog een zoektocht zijn om een visie te omschrijven die voldoet aan hedendaagse waarden en bewijsbaar waargemaakt kan worden.

 

De kernwaarden
De visie vormt een brug naar de kernwaarden. Wat typeert de organisatie en met welke corner stones wordt onderscheidend vermogen gecreëerd. Als het goed is vormen de kernwaarden een bevestiging van de beschreven visie en herkennen collega’s en klanten de organisatie in deze kenmerken.

Identiteit van een merk

De identiteit van een merk wordt gevormd door het innerlijk en het uiterlijk van een merk uit te werken.

 

Het innerlijk van een merk komt tot stand door de uitgangspunten van de organisatie te gebruiken voor het verder uitwerken van ambities en onderscheidend vermogen. Het merkinnerlijk geeft een vertaling van de organisatiewaarden. De corporate story kun je beschouwen als eindwaarde van deze fase. In deze story komt alles samen en wordt de basis van het merk geformuleerd.

 

Vervolgens worden de tekstuele beschrijving van het merk vertaalt naar kleur, beelden, toon, klank, lettertype, muziek, et cetera. De uitstraling moeten we kunnen onderbouwen en geeft een bevestiging van de gekozen waarden op papier.

Blogreeks

Zo maak je een merk

Klanten willen zich kunnen identificeren met een merk. Zij zoeken naar herkenning en aanknopingspunten waarom een merk bij hen past. Dit helpt potentiële kopers om te kiezen voor een organisatie, product of dienst. Een waardevol merk helpt businessdoelen te behalen.

 

Lees in onze blogreeks ‘Zo maak je een merk’ alles over het positioneren en definiëren van het merkinnerlijk en -uiterlijk.

Lees de blogreeks

Branding bij ContentXperience

We luisteren naar de wensen van onze klanten, denken mee over de inzet content voor hun marketingactiviteiten en adviseren hen over hoe ze content het beste in kunnen zetten. Dit resulteert in effectieve en creatieve projecten die ons team samen met de klant realiseert.

 

Wil je graag meer informatie? Of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen met betrekking tot branding en strategisch merkdenken? Neem dan snel contact met ons op!

Neem contact op

Marketing automation-partners