Inbound marketing in 6 stappen

Bij inbound marketing gaat het om een geïntegreerde aanpak van verschillende online-marketingkanalen (website, landing pages, e-mail, social media, etc.) met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat uw prospect dat nodig heeft. En als hulpmiddel daarbij heeft u met marketingautomation-software een tool in handen om uw inboundmarketing-aanpak effectief in te vullen.

Het draait om een unieke aanpak als het gaat om inbound marketing. In zes stappen verzorgen wij, samen met u, een compleet inboundmarketing-traject van a tot z. Stap voor stap bepalen we welke strategie, contentvormen en marketingautomation-tool het beste bij u passen. Bij het Inbound Marketing Platform krijgt u geen hapklare brokken, maar maatwerk voor een zo maximaal mogelijk resultaat.

Wat is inbound marketing?

Voordat we de verschillende stappen van het Inbound Marketing Platform bespreken, is het goed om even de vraag ‘Wat is inbound marketing?’ te behandelen. Kort door de bocht, is de inboundmarketing-methodiek erop gericht om vreemden naar uw website te leiden en om ze daar als bezoekers te converteren naar leads. Dat doet u door ze meer content aan te bieden die ze via uw website kunnen aanvragen. Maar inbound marketing is meer…

Lees verder

Stap 1:

Strategie bepalen

Net als bij traditionele marketingcampagnes, moet ook bij inbound marketing bekend zijn wat het doel van de campagne is en voor wie u de oplossing op de markt zet. Samen met u bepalen we de strategie van de inboundmarketing-campagne.

 

Wat doen we in deze fase?

– We bepalen de doelstellingen van uw inboundmarketing-campagne (inclusief ROI);

– brengen de doelgroepen (buyer personas) van de campagne in kaart;

– en selecteren een marketingautomation-tool.

Stap 2:

Contentplan opstellen en contentcreatie

Welke vragen heeft uw doelgroep op de verschillende momenten in hun aankoopproces? Door de content aan te laten sluiten op zijn situatie, krijgt de persona het gevoel begrepen te worden. Met uw contentplan moet u hier dus rekening mee houden.

 

Wat doen we in deze fase?

– We bepalen de fases die de doelgroep doorloopt in het aankoopproces (buyer journey);

– brengen bestaande content in kaart;

– stellen een contentplan op om tot een maximaal resultaat te komen;

– en schrijven en designen content (ongoing proces).

Stap 3:

Landing page ontwikkelen

De beschikbare content (blogs, whitepapers, animaties, etc.) zet u vervolgens op een aantrekkelijke webpagina. Met calls-to-action begeleidt u de lezer naar meer informatie, om zijn journey soepel te kunnen doorlopen.

 

Wat doen we in deze fase?

– We designen de landing pages van uw campagne;

– vullen de landing pages met relevante content (blogs en downloads);

– ontwikkelen calls-to-action;

– en stellen formulieren en lijsten (databases) op.

Stap 4:

Marketingautomation-tool inrichten

Welke tool u ook kiest, de marketingautomation-oplossing moet goed ingericht worden. Door automatische e-mails klaar te zetten en te koppelen aan een contentflow, kunt u ook hier weer de lead voorzien van passende informatie.

 

Wat doen we in deze fase?

– We verzorgen de technische implementatie van de geselecteerde marketingautomation-tool;

– richten de marketingautomation-tool in;

– en regelen de campagneflows in, op basis van de buyer journey.

Stap 5:

Traffic genereren

Zonder websitebezoekers, geen leads en geen klanten. Hoe goed de marketingautomation-tool ook is ingericht. Met social media, e-mailings en advertenties kunt u uw doelgroep op uw campagnesite wijzen.

 

Wat doen we in deze fase?

– De campagnesite optimaliseren, zodat hij beter vindbaar is in zoekmachines (SEO);

– we helpen met zoekmachinemarketing (SEA);

– richten socialmedia-accounts in en stellen en -advertenties op;

– en verzorgen het design, de content en publicatie van e-mailings die aansluiten op de campagne.

Stap 6:

Analyseren, optimaliseren en warmhouden

Door analyses te verrichten op uw inboundmarkting-campagne is het mogelijk om patronen te ontdekken. Wordt een bepaalde infographic minder gelezen dan verwacht? Dan moet die content wellicht aangepast worden op de webpagina, of juist de advertentie die op deze content gericht is. We houden samen met u deze gegevens bij en we verbeteren waar nodig de informatie die voor uw leads interessant zijn.

 

Wat doen we in deze fase?

– We blijven leads van informatie voorzien (nurturen);

– bieden inzicht in gegenereerde leads (MQL, SQL) via een eigen leadportal;

– leveren wekelijks campagnestatistieken en diverse analytics op;

– en sturen eventueel bij op basis van evaluatie.

Infographic

Inbound Marketing Platform

Wilt u in één oogopslag zien wat het Inbound Marketing Platform u te bieden heeft? Deze infographic geeft een helder beeld van alle componenten. Vraag hem gratis aan.

    Ik geef hierbij toestemming dat ContentXperience mijn data gebruikt in overeenstemming met de privacyverklaring.

Onze inbound-pakketten

Inbound Startup, InboundXpress en
Inbound Marketing Platform

Welke inboundmarketing-aanpak past het beste bij u? ContentXperience biedt verschillende opties: Inbound Startup, InboundXpress voor het mkb en het Inbound Marketing Platform. We zetten de verschillende smaken voor u op een rij.

Lees verder

Updates

Nieuws 4 september 2023 | Redactie ContentXperience

Nu uit: het tweede nummer DataXperience, vol inspirerende verhalen over data en business

Met trots presenteren we het nieuwe nummer van DataXperience, het gratis online tijdschrift over data en business.
2023 is…

Lees meer
Blog 24 augustus 2023 | Redactie ContentXperience

Video: dé manier om verhalen te vertellen

Wil je een boeiend verhaal vertellen? Steeds vaker zie je dat organisaties daarvoor gebruikmaken van video, zelfs als het…

Lees meer
Blog 4 augustus 2023 | Marc van Onna

Vijf manieren waarop je ChatGPT en Bard kunt inzetten voor je contentmarketing

Over ChatGPT van Open AI en concurrent Bard van Google, is inmiddels al veel gezegd en geschreven. Welke van de twee je…

Lees meer

Marketing automation-partners