Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een vorm van pull-marketing, waarbij je de interesse van potentiële klanten wint door op het juiste moment interessante informatie aan te bieden. Klanten zitten niet meer te wachten op cold calling, opdringerige reclames en schreeuwende e-mailings. Zij gaan liever zélf op zoek naar informatie. Met de juiste zoekwoorden, blogs en boodschap ben je online vindbaar wanneer de klant klaar is om naar jou toe te komen. Met inbound marketing zorg je ervoor dat klanten met je in contact willen komen, omdat jij antwoorden en oplossingen biedt op de vragen en uitdagingen die ze hebben.
De inbound marketing-methode
Aantrekken van bezoekers
Buyer persona’s helpen bij het creëren van waardevolle content. Hiermee beantwoord je vragen die potentiële klanten in de verschillende fasen van het aankoopproces hebben.
Converteren naar leads
Met relevante content probeer je ervoor te zorgen dat bezoekers hun gegevens achterlaten. Resultaat is het binnenhalen van een kwalitatieve lead.
Het sluiten van de deal
Ondersteun je sales in het sluiten van deals door processen in te richten die aansluiten bij de doelen en uitdagingen van jouw toekomstige klant.
De klant als ambassadeur van je merk
Het uiteindelijke doel is een langdurige relatie met een klant die niet alleen gelukkig is met jouw product, maar ook een ambassadeur wordt van jouw bedrijf.
De invulling van inbound marketing
Bij ContentXperience geven we invulling aan inbound marketing door aan de slag te gaan met:
Buyer Persona – door middel van een buyer persona-onderzoek maken wij een uitgebreide beschrijving van jouw belangrijkste klant(groepen). Hierdoor maken we inzichtelijk aan welke informatie (toekomstige) klanten behoefte hebben in de verschillende fasen van de buyer journey.
Buyer Journey – op basis van de uitkomsten van het buyer persona-onderzoek kun je een buyer journey beschrijven. Dit is het actieve proces dat een potentiële klant doorloopt voorafgaande aan de daadwerkelijke aankoop. Hierin onderscheiden wij drie fasen: awareness, consideration en decision.
Contentmarketing – het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit bij de behoefte van de buyer persona, afhankelijk van de fase in de buyer journey.
Marketing Automation – de set van (online) tools die je inzet om geautomatiseerd de content bij de buyer persona te brengen.
Online marketing – bezoekers (traffic) naar jouw website genereren, o.a. via SEO- en SEA-technieken.
Rapportages en marketing analytics – meetinstrumenten waarmee je data genereert op basis waarvan je bepaalt wanneer de buyer persona ‘sales-ready’ is, hoe de inzet van content is gegaan en waar je de campagne kunt verbeteren en optimaliseren.
De juiste aanpak voor uw inboundmarketing-strategie
Doorloop de stappen in ons inboundmarketing-proces
Inbound marketing is dé manier om online beter gevonden te worden en bezoekers om te vormen tot leads en vervolgens tot klanten. Geen traditionele, koude en onpersoonlijke marketing, maar leads die u zelf opzoeken door de relevante content die u te bieden heeft. Maar hoe gaat u aan de slag met inbound marketing? Ga voor de bewezen en geïntegreerde aanpak van ContentXperience!
Inbound marketing bij ContentXperience
We luisteren naar de wensen van onze klanten, denken mee over hun inbound marketingstrategie en adviseren hen over welke marketingcampagnes zij op welk moment in kunnen zetten. Dit resulteert in effectieve en creatieve projecten die ons team samen met de klant realiseert.
Wil je graag meer informatie? Of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op!