Verbeteringen voor mobiel zoekverkeer in Google AdWords
De mobiele telefoon heeft de ‘ouderwetse’ desktop inmiddels ingehaald op het gebied van zoekverkeer. De meerderheid van alle zoekopdrachten via Google is afkomstig van smartphones. Om als adverteerder op deze verandering in te kunnen spelen, heeft Google AdWords een aantal veranderingen aangekondigd. Hieronder de drie belangrijkste veranderingen op een rijtje.
1. Grotere tekstadvertenties
In februari 2016 verwijderde Google haar advertentieruimte aan de rechterkant, met als doel het uiterlijk van de zoekresultaten op ieder device gelijk te trekken. Om de advertenties te compenseren werd bovenin een vierde advertentie toegevoegd. In juni rolt Google de volgende grote aanpassing uit: adverteerders krijgen ruimte om meer tekens aan de overgebleven advertenties toe te voegen. Beschrijvingsregels zijn langer en het is mogelijk om een extra kop toe te voegen. Deze veranderingen resulteren in bijna 50 procent meer advertentietekst!
2. Biedingsstrategieën per device
Tot nu toe was AdWords beperkt ingericht voor het optimaliseren van advertenties voor mobiel zoekverkeer, maar hier gaat de komende maanden verandering in komen. Google realiseert zich dat gebruikersgedrag sterk afhankelijk is van het device dat wordt gebruikt. Daarom is het straks mogelijk om biedingen op de smartphone, tablet en desktop apart in te stellen.
3. Locatie-afhankelijke advertenties
Eén op de drie mobiele zoekresultaten is gerelateerd aan de specifieke locatie waar de gebruiker zich bevindt. Bijvoorbeeld omdat hij of zij op zoek is naar een restaurant of kapperszaak in de omgeving. Dankzij een nieuwe optie in Google AdWords wordt het voor adverteerders makkelijker om advertenties per locatie aan te passen. Op deze manier kan een lokale actie extra onder de aandacht worden gebracht of kun je als gebruiker sneller achterhalen of er in de buurt een winkel is die het product wat je zoekt verkoopt.
Aan de slag met mobiel adverteren? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Bronnen: Emerce, Google, Smart Insights
Terug naar het nieuwsoverzicht