Drie snelle tips voor e-mailmarketing!
Op dagelijkse basis zien jouw (potentiële) klanten tientallen e-mails de revue passeren. Dit maakt ze steeds selectiever in welke berichten ze openen en lezen, terwijl je ze zo graag op de hoogte wilt houden van interessante actualiteiten of van jouw diensten en producten. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw e-mail er tussen al dat marketinggeweld uit springt? We geven drie handige tips die het verschil maken.
Tip 1: Zorg altijd voor een responsive design
Veertig procent van alle e-mails wordt via een smartphone geopend en gelezen. Veelal tussen de bedrijven door: onderweg in de trein, thuis op de bank, in de lunchpauze of zelfs op het toilet. Het is daarom essentieel dat de lezer jouw e-mail snel en eenvoudig kan scannen en direct ziet wat voor hem relevant is. In- of uitzoomen omdat teksten anders niet leesbaar zijn, vormt een onnodig obstakel wat iemand kan doen besluiten niet verder te lezen. Maar liefst driekwart van de ontvangers delete een e-mail wanneer het er op de mobiele telefoon niet goed uitziet. Zorg daarom altijd voor een responsive design zodat de e-mail aangepast wordt aan de schermgrootte van de ontvanger en controleer de e-mail op structuur en leesbaarheid.
Tip 2: Experimenteer met het verzendmoment
Een overgrote meerderheid (72%) van alle campagnes wordt gedurende kantooruren verzonden. Vooral tussen 08:00 uur en 12:00 uur is het spitsuur. De grote hoeveelheid e-mails die iemand dan ontvangt, brengt een flinke daling in open- en clickratio’s teweeg. Denk buiten de gebaande paden en stuur eens een mailing in de avond of in het weekend uit. Het aantal geopende e-mails en de clickratio’s zijn dan een stuk hoger. Met een piek op zaterdag, omdat men dan de ruimte en aandacht heeft om te lezen. Houd daarnaast in de gaten wanneer een potentiële klant jouw website heeft bezocht. Stuur je de bezoeker vlak daarna een e-mail, dan is het onderwerp nog ‘top of mind’ en is de kans dat hij de e-mail leest groter.
Tip 3: Personaliseer!
Last but definitely not least: marketeers die meer conversies willen realiseren, vergroten hun kansen het meest door databasesegmentatie toe te passen. Zo zorg je voor dynamische content: gepersonaliseerde, automatisch samengestelde inhoud op basis van gedrag, locatie en aankooppatronen. De kansen op dit gebied worden nu nog minimaal benut. Bij slechts 37 procent van de verstuurde e-mails is de inhoud dynamisch samengesteld. Terwijl dit, met een gemiddelde stijging van drie procent, de grootste positieve impact heeft op open- en clickratio’s.
Wil je meer weten over e-mail als onderdeel van inbound marketing? Download dan het e-book ‘Inbound marketing, the basics’ door het formulier in de rechter kolom in te vullen. Of neem contact op met een van onze specialisten via 026-7999066!
Bron: DDMA & PwC – De Nationale E-mail Benchmark, 2017
Terug naar het blogoverzicht