Duurzame marketing: zo word je meer zichtbaar als merk

Duurzame Marketing Blogreeks | Blog III

Continu zichtbaar zijn in de markt. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want aanwezig zijn wil nog niet zeggen dat je ook zichtbaar bent. Vorig week kreeg ik een terechte opmerking daarover in mijn LinkedIn-comments op een eerder geschreven blog over duurzame marketing. Vandaar in deze blog een belangrijke toevoeging waardoor je beter zichtbaar wordt als merk in je eigen communicatiekanalen.

We hebben het in de eerste blog in de blogreeks over ‘Duurzame marketing‘ al aangegeven: om je marketing duurzaam te laten zijn, moet je continu zichtbaar zijn in de markt. In een comment schreef een vakgenoot dat je bij duurzame marketing wel moet zorgen dat je marketingactiviteiten integraal zijn. Hij doelde daarmee op het feit dat je moet zorgen voor een slimme, goede spreiding van je kanalen en dat je de middelen, de boodschappen en de doelen goed moet mixen in een communicatiematrix.

Owned media – Paid media – Earned media

Een vertrouwde indeling van je soorten media is: owned, paid en earned media. Het is mooi als je marketingcampagne over alle drie de vlakken een plek krijgt. En uiteraard geldt voor veel campagnes dat de uitdaging ligt bij earned en owned. Daar is dan weer een handige tactiek voor nodig. Zo kan de boodschap bij earned wezenlijk anders zijn dan bij owned. Dat geldt ook voor de toon, de sfeer en de vorm. Je kunt per soort medium kiezen voor een ander soort content. Binnen owned (bijvoorbeeld LinkedIn) leent het zich bijvoorbeeld steeds beter om met bewegend beeld te werken. Dat is bij sommige paid media weer niet altijd mogelijk.

Vernieuw content vanuit een basis-contentdocument

Bij het zo goed mogelijk zichtbaar zijn in de markt is het ook belangrijk dat je uitgaat van een basis-contentdocument. Het hergebruiken van content zit hem ook vaak in het heroriënteren welke media en welke kanalen je wilt gebruiken. Zo kun je heel vaak vanuit dezelfde soort basiscontent nieuwe content ontwikkelen voor een andere doelgroep

De matrix van communicatie

Content is dus noodzakelijk. En de manier waarop je met content omgaat helemaal. Er zijn immers zoveel mogelijkheden om te variëren met content. Zo kun je een referentievideo heel goed gebruiken als campagnemateriaal voor paid media. Je kunt bijvoorbeeld uit een referentievideo een paar korte fragmenten kopiëren die perfect als promo kunnen dienen op social media. De behind-the-scenes-video van de referentievideo gebruik je weer op het intranet van je organisatie. De rapportage van het aantal views is weer een mooie ínterne advertentie voor het verkrijgen van budget voor de volgende referentievideo…

Zo kun je met één campagne langdurig variëren. Door de verschillende kanalen te gebruiken, de verschillende media in te zetten, de verschillende boodschappen te verspreiden en verschillende doelgroepen te hebben die vragen om een creatieve invulling van je communicatieafdeling. Het geeft diversiteit aan de campagne en het zal de campagne verrijken en verduurzamen.

e-Book: Het succes van duurzame marketing

Wil je meer weten? Lees dan ook blog 1 en blog 2 van de reeks ‘Duurzame marketing’ of download ons e-book: ‘Het succes van duurzame marketing’. Daarin leggen wij het belang van duurzame marketing uit. Ook vertellen we hoe je met een strategisch campagneplatform effectiever gebruikmaakt van je huidige (digitale) marketingmiddelen. Je kunt dit e-book downloaden door het formulier in de zijbalk in te vullen.

Vragen, aanvullingen, correcties of ideeën? Wij horen graag van je! Neem contact met ons op via info@contentxperience.nl.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners