E-mailmarketing: zes bruikbare tips
E-mail is niet meer weg te denken uit de moderne marketingstrategie. Hoewel menig marketing guru roept niet meer te geloven in e-mailmarketing, geeft 66% van de Nederlanders aan e-mail als het meest betrouwbare, digitale marketingkanaal te zien. Bovendien zegt 72% van de Nederlanders het afgelopen jaar iets aangeschaft te hebben naar aanleiding van een e-mail.
E-mail is en blijft dus een cruciaal onderdeel van marketing. Bij ContentXperience versturen we dan ook veel mailings namens onze klanten. Dit zijn onze belangrijkste tips:
1. Het belang van een goede database
Veel bedrijven denken dat een goede database hetzelfde is als een grote database. De kwaliteit van de database is echter belangrijker. Valideer daarom een database van tevoren, zodat je geen foutieve e-mailadressen importeert in jouw mailingsysteem en geen hoge ‘bounce rates’ krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat jouw e-mailing naar een relevante database gaat en niet naar mensen gaat die geen interesse hebben in jouw boodschap. Zij zullen namelijk eerder geneigd zijn jouw mailing als spam te rapporteren.
Daarnaast moet je bij het versturen van een e-mail rekening houden met de wet- en regelgeving. De verzender van een e-mailcampagne moet altijd toestemming van de ontvanger kunnen aantonen. Daarnaast moet de ontvanger altijd de optie hebben om zich uit te schrijven.
2. Personaliseer jouw e-mails
Veel bedrijven kiezen ervoor om hun e-mails te personaliseren. Dat kan tot in detail wanneer je beschikt over een database die erg rijk is aan gegevens, door bijvoorbeeld te personaliseren op de leeftijd van de kinderen van de ontvanger of de regio waar de ontvanger woont. Een eerste stap zetten in personalisatie? Gebruik dan altijd de naam van de ontvanger in jouw aanhef.
3. Schrijf voor de ontvanger
Bekijk wie de ontvanger is en in welk stadium van de buyers journey hij of zij zich bevindt. Heeft de ontvanger behoefte aan informatie? Of staat de ontvanger al open voor een productaanbod? Is jouw ontvanger op zoek naar nieuws of juist naar aanbiedingen? Ruim 61% van de ontvangers van e-mailnieuwsbrieven schrijft zich in om relevante aanbiedingen te ontvangen.
4. Richt niet alleen op harde verkoop
Hoewel je natuurlijk graag zou zien dat de ontvanger van een e-mailing jouw product koopt, hoeft dat niet het eerste doel te zijn. Door de ontvanger van goede content te voorzien, wekt je interesse. Wanneer een ontvanger doorklikt naar jouw website, weet je dat de ontvanger geïnteresseerd is. Op die manier weet je of je een opvolgmail kunt sturen of zelfs telefonisch contact kunt zoeken. Meer weten over deze strategie? Bekijk onze zes beste tips op het gebied van contentmarketing!
5. Zorg voor een responsive uiterlijk
Een groot gedeelte (meer dan 35%) van jouw ontvangers leest de e-mail op een mobiel apparaat. Zorg ervoor dat jouw e-mail responsive en goed leesbaar is op elk scherm; van telefoon tot desktop.
6. Test, test, test
Een e-mail kan er in jouw mailprogramma heel goed uit zien, maar toch anders binnenkomen in de mailbox van jouw ontvanger. Test de e-mail dan ook tot hij helemaal klopt. Verstuur hem naar bijvoorbeeld jouw gmail-, hotmail- en outlookaccount, zodat je zeker weet dat hij overal juist binnenkomt. Zorg er daarnaast voor dat er een ‘klik hier voor de browserversie’-link boven jouw e-mail staat. Wanneer een e-mail onverhoopt toch niet netjes binnenkomt, dan kan men via die link toch de juiste versie bekijken.
Bronnen: Frankwatching.nl, Marketingfacts.nl
Terug naar het blogoverzicht