E-mailmarketing: zes bruikbare tips

E-mail is niet meer weg te denken uit de moderne marketingstrategie. Hoewel menig marketing guru roept niet meer te geloven in e-mailmarketing, geeft 66% van de Nederlanders aan e-mail als het meest betrouwbare, digitale marketingkanaal te zien. Bovendien zegt 72% van de Nederlanders het afgelopen jaar iets aangeschaft te hebben naar aanleiding van een e-mail.

E-mail is en blijft dus een cruciaal onderdeel van marketing. Bij ContentXperience versturen we dan ook veel mailings namens onze klanten. Dit zijn onze belangrijkste tips:

1. Het belang van een goede database

Veel bedrijven denken dat een goede database hetzelfde is als een grote database. De kwaliteit van de database is echter belangrijker. Valideer daarom een database van tevoren, zodat u geen foutieve e-mailadressen importeert in uw mailingsysteem en geen hoge ‘bounce rates’ krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat uw e-mailing naar een relevante database gaat en niet naar mensen gaat die geen interesse hebben in uw boodschap. Zij zullen namelijk eerder geneigd zijn uw mailing als spam te rapporteren.

Daarnaast moet u bij het versturen van een e-mail rekening houden met de wet- en regelgeving. De verzender van een e-mailcampagne moet altijd toestemming van de ontvanger kunnen aantonen. Daarnaast moet de ontvanger altijd de optie hebben om zich uit te schrijven.

2. Personaliseer uw e-mails

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun e-mails te personaliseren. Dat kan tot in detail wanneer u beschikt over een database die erg rijk is aan gegevens, door bijvoorbeeld te personaliseren op de leeftijd van de kinderen van de ontvanger of de regio waar de ontvanger woont. Een eerste stap zetten in personalisatie? Gebruik dan altijd de naam van de ontvanger in uw aanhef.

3. Schrijf voor de ontvanger

Bekijk wie de ontvanger is en in welk stadium van de buyers journey hij of zij zich bevindt. Heeft de ontvanger behoefte aan informatie? Of staat de ontvanger al open voor een productaanbod? Is uw ontvanger op zoek naar nieuws of juist naar aanbiedingen? Ruim 61% van de ontvangers van e-mailnieuwsbrieven schrijft zich in om relevante aanbiedingen te ontvangen.

4. Richt niet alleen op harde verkoop

Hoewel u natuurlijk graag zou zien dat de ontvanger van een e-mailing uw product koopt, hoeft dat niet het eerste doel te zijn. Door de ontvanger van goede content te voorzien, wekt u interesse. Wanneer een ontvanger doorklikt naar uw website, weet u dat de ontvanger geïnteresseerd is. Op die manier weet u of u een opvolgmail kunt sturen of zelfs telefonisch contact kunt zoeken. Meer weten over deze strategie? Bekijk onze zes beste tips op het gebied van contentmarketing!

5. Zorg voor een responsive uiterlijk

Een groot gedeelte (meer dan 35%)  van uw ontvangers leest de e-mail op een mobiel apparaat. Zorg ervoor dat uw e-mail responsive en goed leesbaar is op elk scherm; van telefoon tot desktop.

6. Test, test, test

Een e-mail kan er in uw mailprogramma heel goed uit zien, maar toch anders binnenkomen in de mailbox van uw ontvanger. Test de e-mail dan ook tot hij helemaal klopt. Verstuur hem naar bijvoorbeeld uw gmail-, hotmail- en outlookaccount, zodat u zeker weet dat hij overal juist binnenkomt. Zorg er daarnaast voor dat er een ‘klik hier voor de browserversie’-link boven uw e-mail staat. Wanneer een e-mail onverhoopt toch niet netjes binnenkomt, dan kan men via die link toch de juiste versie bekijken.

Bronnen: Frankwatching.nl, Marketingfacts.nl

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners