Een campagneplan op één A4’tje: het kan met het handige campagnecanvas
We weten allemaal hoe het werkt. We maken een briefing, we gaan interviewen, er komen correctieslagen en vervolgens hebben we een campagne staan. Vaak is er niet per se een verband te maken met de kernwaarden van een organisatie, en vaak hebben we ook nog niet de exacte doelen voor ogen. Omdat het kader voor een campagne altijd beter kan, hebben we een canvas ontwikkeld dat kan dienen als handig vertrekpunt voor het opzetten van campagnes. Hieronder lees je een toelichting op de belangrijkste aspecten van het campagnecanvas.
Waarom een campagnecanvas?
Het perfect invullen van het campagnecanvas is niet eenvoudig. Juist omdat je voor elk onderdeel maar heel weinig ruimte hebt, moet je niet alleen heel creatief zijn, je moet hiervoor ook overleg voeren. Het samen met een bureau of marketingcollega’s invullen van een canvas is een perfecte manier om als team inhoudelijk het juiste spoor te kiezen voor het ontwikkelen van een campagne. Het is veel rijker dan dat één persoon van de marketingafdeling een briefing schrijft voor het bureau. Door samen het kader van een campagne vorm te geven, zit iedereen op hetzelfde spoor en zijn gezamenlijk ook de moeilijke keuzes gemaakt die ten grondslag liggen aan het canvas.
Voor de marketingafdeling is het tot slot weer heel makkelijk om het ingevulde canvas te delen met sales en directie. Zij zien in één oogopslag wat je aan het doen bent, hoe je het wilt gaan realiseren en andere teams en afdelingen kunnen hier hun plannen en activiteiten weer op afstemmen.
Wat heb je aan het campagnecanvas?
Het werken met dit canvas geeft veel voordelen. In ieder geval deze drie:
- Door dit canvas als briefing gezamenlijk in te vullen, is iedereen inhoudelijk betrokken en aligned.
- Met dit canvas kun je eenvoudig delen wat je doet, hoe je dat wilt doen en wat je wilt bereiken op campagneniveau.
- Door jezelf en het team te dwingen om maximaal één A4 te gebruiken, moet je keuzes maken. Zonder keuzes geen goede start voor de ontwikkeling van een campagne.
Soms is de moeilijkste weg, wel de beste weg
In de waan van de dag en de beperkte tijd die we hebben, willen we nog wel eens onderdelen overslaan die essentieel zijn voor het ontwikkelen van een goede campagne. Vaak weten we niet exact met wie de klant concurreert bij de propositie waar een campagne voor ontwikkeld moet worden. In al deze gevallen kan het canvas erg handig zijn en voordeel bieden. Vertrek je allen immers op gelijke wijze, dan is er minder ruis op de lijn, verstaan we elkaar beter en ontstaat er meer progressie (lees: kan de campagne in minder tijd en geld gelanceerd worden).
Wil je ook aan de slag met het campagnecanvas? Download dan ons e-book (met campagnecanvas): ‘Hoe sterker de campagnestart, hoe groter de kans op resultaat’.
Terug naar het blogoverzicht