Help! Google Universal Analytics stopt, wat nu?

Ben jij online marketeer en gebruik je Google Universal Analytics om inzicht te krijgen in al je websitegegevens? Dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat deze gratis tool per 1 juli gestopt is met het verwerken van data. Google wil namelijk graag dat je overstapt op Google Analytics 4. In deze shortread vertellen we je meer over het voordeel van de nieuwe versie.

Google betitelt de opvolger van Universal zelf als ‘the next generation of analytics’. Een grote verandering is dat Google Analytics 4 niet alleen data verzamelt van websites, maar ook van apps. Je kunt zien via welke apparaten mensen sites en apps benaderen. Zo krijg je dus beter inzicht in de customer journey.

Voorspellende inzichten

En waar het voorheen vooral om page views ging, krijg je nu ook voorspellende inzichten. Google Analytics 4 maakt gebruik van Artificial Intelligence en Machine Learning, om je bijvoorbeeld te vertellen:

  • hoe groot de kans is dat een klant tot een aankoop over gaat (wat vooral interessant is als je een webshop hebt);
  • hoe groot de kans is dat je een klant gaat verliezen;
  • wat je verdiensten over een bepaalde periode gaan zijn.

Het cookieloze tijdperk

Google Analytics 4 wordt ook wel Googles antwoord op het cookieloze tijdperk genoemd. In Universal werden nog third party cookies bijgehouden van bijvoorbeeld Chrome of Facebook. In de nieuwe situatie moet je het hebben van informatie die je zelf verzamelt over je klanten. Denk aan gegevens die je van je eigen website afhaalt, of die je verkrijgt in ruil voor waardevolle content. Google Analytics 4 gebruikt Artificial Intelligence en Machine Learning om daar waar je nog informatie mist, de gaten op te vullen. Zo’n gat ontstaat ook daar waar mensen geen toestemming geven om gevolgd te worden door trackers op je website.

Je hoeft trouwens nog niet definitief afscheid te nemen van Google Universal Analytics, want je kunt er tot het eind van het jaar nog je historische gegevens mee bekijken. Als je voor een upgrade gaat, kun je dat zelfs nog tot 1 juli 2024 doen. Omdat daarna alle ondersteuning vervalt, is het echter verstandig om tijdig alle gegevens te exporteren naar de nieuwe versie.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij de overgang naar Google Analytics 4, bij het gebruik ervan of bij het veilligstellen van je gegevens? Neem dan contact met ons op.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners