Google past rapportage van kwaliteitsscore in AdWords aan
Onlangs heeft Google een aantal verbeteringen aangepast in de rapportages van de AdWords-kwaliteitsscore. Deze geeft een indicatie van de kwaliteit van uw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. De update zorgt voor meer duidelijkheid, waardoor u meer en sneller inzicht krijgt in de kwaliteitsscore. Hiermee kunt u tijd en kosten besparen.
Wat verandert er voor u?
Voor de update was het moeilijk om gegevens te verzamelen over de kwaliteitsscore. Om een duidelijk overzicht te krijgen en scores te vergelijken diende u zelf gegevens te verzamelen in een spreadsheet, door scripts in te stellen. Er werd alleen getoond of u onder of boven het gemiddelde scoorde.
Door de veranderingen die Google door heeft gevoerd, krijgt u meer inzicht in de kwaliteitsscore. Hierdoor kunt u beter analyseren waar problemen zitten in uw campagne, waardoor u de cost per click (cpc) kunt verlagen. Er zijn twee veranderingen aangebracht: de historische kwaliteitsscore is toegevoegd en de drie componenten van de kwaliteitsscore zijn makkelijker zichtbaar.
Drie componenten:
- De verwachte click-through-ratio (CTR)
- De relevantie van de advertentie
- De ervaring op de landing page
Vroeger moest u, om de kwaliteitsscore te zien, met uw muis boven een spraakwolkje zweven. Door de nieuwe update kunt u de kwaliteitsscores toevoegen aan de kolommen van uw zoekwoordrapport.
Bron: Google Adwords
Ook de historische waardes kunnen hieraan toegevoegd worden. Er is géén historische data van vóór 22 januari 2016 te verzamelen. Met de historische kwaliteitsscore kunt u analyseren welke invloed recente veranderingen hebben gehad op uw huidige kwaliteitsscore.
Nieuwe situatie in de interface
Bron: Google Adwords
Om deze data nog gedetailleerder te in beeld te krijgen, kunt u de data per dag segmenteren. Om de kwaliteitsscore te kunnen verbeteren, is het belangrijk om goed bij te houden welke veranderingen u per dag aanbrengt. Als u deze per dag bijhoudt, kunt u precies zien welke aanpassingen welke resultaten voortbrengen.
De nieuwe situatie brengt veel voordelen met zich mee. Zo is het analyseren van uw kwaliteitsscore veel eenvoudiger doordat deze in één oogopslag te zien zijn. Ook is het inzien van historische gegevens erg handig om uw te analyseren welke resultaten bepaalde veranderingen en aanpassingen met zich mee hebben gebracht.
Bron: Marketingfacts
Meer weten over online marketing en Google Adwords? Neem gerust contact met ons op.
Terug naar het nieuwsoverzicht