Heeft u wel eens gehoord van influencer marketing?

Een van de nieuwe communicatiemiddelen voor bedrijven is influencer marketing. Misschien bent u er wel bekend mee: op diverse socialmedia-kanalen komen jonge mensen voorbij die een groot aantal volgers blijken te hebben. Zij interesseren zich in bepaalde onderwerpen en plaatsen dan ook regelmatig informatie over hun favoriete producten, om dit te kunnen delen met hun achterban. Dit is precies waar de kansen liggen voor bedrijven, wat ook wel influencer marketing wordt genoemd. Wat is het nu precies en wat kunt u ermee als bedrijf? Lees het in deze blog.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een communicatiemiddel waarmee merken betaald (in geld of goederen) of onbetaald, bekende en minder bekende influencers in kunnen zetten, zodat deze hun eigen volgers positief kunnen beïnvloeden voor een product of dienst van de opdrachtgever (Bron: Marketingfacts). Deze influencers hebben een grote achterban op allerlei kanalen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, blogsites etc. Via deze kanalen richten zij zich op bepaalde onderwerpen, die ervoor zorgen dat veel mensen hen willen volgen. Bepaalde onderwerpen kunnen hierbij zijn: fitness, lifestyle, fashion, cosmetica of koken.

Wie zijn influencers?

Influencers zijn zeer verschillend van aard. Zo kunnen merken voor influencers kiezen die een achterban hebben met meer dan 100.000 volgers, maar kunnen zij ook kiezen voor de influencer met een kleinschalige, maar trouwe achterban van enkele duizenden volgers. Zo stelt Marketingfacts namelijk dat het niet uitmaakt hoe groot het bereik is van de influencer, maar wat de kwaliteit is van zijn of haar achterban.

Een bekende influencer is Serena Verbon, oprichtster van Beautylab.nl. Serena heeft een groot bereik via haar kanalen. Zo heeft alleen haar website al 760.000 unieke bezoekers per maand en heeft ze op Instagram 105.000 volgers. Waar Serena is begonnen met het plaatsen van beautyposts en het delen van informatie over cosmetica, wordt zij nu zelfs voor reisbureaus zoals TUI als influencer ingezet om reclame te maken over prachtige reizen. Dit doet zij door middel van fotografie en video, waarbij ze de hele reis vastlegt.

Daarnaast zie je ook de minder bekende influencers met een kleine achterban op social media. Een voorbeeld hiervan zijn de jonge fitgirls, die benaderd worden door merken van fitness-supplementen en fitnesskleding.

Waar liggen de kansen voor bedrijven?

Bedrijven kunnen influencers inzetten om de gewenste doelgroep te bereiken voor hun merk, met de achterban van de influencer. Influencers kunnen aan verschillende vormen van adverteren doen. Dit kunnen zowel gratis of betaalde, scripted of unscripted reclame voor producten, mentions, promoties, prijsvragen of advertenties zijn. Voor een bedrijf is het daarom belangrijk om bekend te zijn met het onderwerp waar de influencer gespecialiseerd in is en welke tone of voice hij of zij hanteert.

Door hier strategisch op in te spelen, kunnen bedrijven een bepaalde groep bereiken die zij voorheen niet konden bereiken. Hierbij is het van belang dat de afzender zo betrouwbaar mogelijk overkomt. Dit kan door een relatie op de lange termijn met de influencer op te bouwen. Op deze manier zullen influencers zich verbonden voelen met het merk en komt het hun geloofwaardigheid ten opzichte van de achterban ten goede.

Bronnen

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners