Het belang van Demand generation + 5 tips
Demand generation omvat alle activiteiten waarmee je klanten enthousiast maakt voor de producten of diensten van jouw bedrijf. Alles draait om het aanboren van nieuwe markten, het creëren van opwinding, buzz en betrokkenheid. In deze blog vertellen we je graag meer over hoe een strategische benadering bijdraagt aan een constante stroom leads.
Demand generation wordt vaak verward met lead generation. In het kort: met demand generation probeer je naam te maken en de aandacht te trekken. Lead generation is de volgende stap. Je probeert dan de aandacht vast te houden, contact te maken en een relatie op te bouwen, want dat biedt kansen voor up- en cross-sell en herhaalaankopen.
Maar eerst moet je dus in beeld zien te komen. Dit is niet altijd gemakkelijk, want jouw concurrenten zitten ook niet stil. Wat kun je doen om positief op te vallen bij je doelgroep?
Onze tips
- Bepaal je doelgroep en leg uit waarom je doet wat je doet
Aandacht krijg je niet zomaar. Mailtjes met een algemeen verhaal over producten en diensten klikken mensen amper nog open. Gepersonaliseerde berichten die gaan over wat iemand op dat moment bezighoudt trekken echter wel de aandacht. Segmenteer dus je doelgroep en vertel wat je waarom doe je wat je doet, hoe probeer je een positieve impact te maken op de samenleving? Mensen zijn nieuwsgieriger naar een bedrijf dat een hoger doel nastreeft dan naar organisaties waar het alleen maar gaat om winst maken.
- Gebruik de storybrand-methode
Wat jouw merk uniek maakt, breng je het best onder de aandacht met storytelling. Een goed verhaal blijft beter hangen. Je kunt hiervoor de storybrand-methode gebruiken. Die komt uit de filmwereld en komt er in het kort op neer dat niet jij de held bent van het verhaal, maar jouw klant. Die klant worstelt ergens mee en jij bent de gids die de weg wijst naar de oplossing. Je pusht dus niet je product of dienst, maar trekt mensen naar je toe door te laten zien dat jij hen echt wilt helpen.
- Doe aan branding
Om je echt te onderscheiden is het belangrijk dat je een sterke identiteit ontwikkelt. Branding zet niet zozeer aan tot actie, maar is vooral bouwen aan je merk, om de bekendheid ervan te vergroten. Maak duidelijk waar je voor staat en draag dat consequent uit in je logo, huisstijl en al je content. Zo word je herkenbaar en willen mensen zich graag met jouw merk verbinden. Jij zit vooraan in gedachten zodra zich een uitdaging aandient.
- Verlies de lange termijn niet uit het oog
Demand generation wordt soms gezien als een sprint. Met video’s, blogs en podcasts veel awareness creëren, contactgegevens ophalen en een deal sluiten. Maar waarom zou je niet naar demand generation kijken als marathon? Blijf in beweging, dan val je niet stil en raak je niet uit beeld. Je bouwt aan een pipeline die niet droog valt.
- Meet en optimaliseer
Of je nu één campagne draait of meerdere tegelijk, digitale kanalen genereren doorlopend data. Met een customer-dataplatform meet je eenvoudig, maar gedetailleerd het effect van je marketinginspanningen. Je doet inzichten op die je kunt gebruiken om te verbeteren.
Marketing as a Service
Natuurlijk komt er meer kijken bij demand generation. Je hebt er een complete marketingmachine voor nodig. Denk daarom eens aan Marketing as a Service, dé tijdbesparende oplossing voor bedrijven die effectief willen werken aan groei.
Terug naar het blogoverzicht