Hoe creëert u relevante content in een aandachtseconomie?
In een wereld waarin mensen meer aandacht lijken te hebben voor de avondmaaltijd van de buurvrouw of de nieuwe puppy van een verre achternicht, blijkt opvallen voor veel bedrijven een steeds grotere uitdaging. De enorme hoeveelheid informatie die iedereen dagelijks te zien krijgt, zorgt ervoor dat de informatie die de ontvanger ook daadwerkelijk opneemt steeds minder wordt. Denk er maar eens over na: hoeveel kunt u zich nog exact herinneren van de laatste keer dat u door uw Facebook of Twitter tijdlijn scrolde?
De aandachtseconomie
Het probleem van een te groot aanbod aan content en informatie, is dat het de aandacht van de ontvanger ‘consumeert’. Met andere woorden: hoe meer content, hoe minder aandacht. Maar hoe bereikt u uw potentiële doelgroep dan in deze zogenoemde aandachtseconomie? Door de grote hoeveelheid content die tegenwoordig gecreëerd en gedeeld wordt en de dalende vraag naar content, is het des te belangrijker dat uw content interessant genoeg is om te blijven hangen. De kern van de aandachtseconomie ligt in het gevoel dat de consument zichzelf belangrijk genoeg voelt om een product of dienst aan te schaffen, of om bijvoorbeeld deel uit te maken van een community. De consument wil aandacht, geen dure reclames.
Buyer Persona
Om content te schrijven die interessant genoeg is voor uw doelgroep, is het belangrijk dat u zich in uw doelgroep(en) verplaatst en er zo goed mogelijk achter komt wat ze bezig houdt. Beantwoord daarbij de volgende vragen: Welke informatie vinden ze leuk? Wat voor vormen van content consumeren ze het liefst? Via welke media lezen ze deze content en hoe gaan ze zelf op zoek naar content? Om dit helder te krijgen, stelt u een buyer persona op. Dit is een uitgebreide omschrijving van uw belangrijkste klant(groepen). Behalve demografische factoren, bevat de buyer persona de wensen, doelen, pijnpunten en uitdagingen van uw klant. Het wordt zo realistisch mogelijk opgesteld en representeert dus een zo echt mogelijk persoon.
Aan het opstellen van een buyer persona gaat flink wat onderzoek vooraf. U kunt uw buyer persona onderzoeken door bijvoorbeeld vragenlijsten op te sturen of interviews af te nemen. Denk er wel aan dat uw doelgroep bestaat uit een mix van klanten, potentiële klanten en mensen buiten uw klantenbestand die ook aan de criteria voldoen.
Context
Het lijkt misschien een flinke opgave, maar het creëren van relevante content in een aandachtseconomie is zeker niet onmogelijk. Het is belangrijk dat u na het vaststellen van uw buyer persona uw doelgroep goed in de gaten blijft houden om de juiste context aan uw content mee te geven. Trends komen en gaan, dus ook gedragspatronen en interessegebieden kunnen met de week veranderen.
Welke content zet u in?
Bent u benieuwd welke content u in welke fase van de buyer journey kunt inzetten? Download de infographic: content in de buyer journey!
Bronnen: ZBC.nu, HubSpot.com
Terug naar het blogoverzicht