Hoe goed beeldgebruik zorgt voor krachtigere content
Dat ellenlange teksten niet meer van deze tijd zijn, dat heeft bijna iedereen inmiddels wel meegekregen. Toch wordt er nog weinig rekening gehouden met beeldgebruik en het feit dat een groot deel van uw website, brochure of online content, zoals whitepapers en e-books, bestaat uit beeld dat de boodschap die u wilt brengen moet versterken. Dit kunt u doen door de eenvoudige weg te kiezen en stockfoto’s te gebruiken. Daar is op zich niet zo veel mis mee, mits u deze foto’s gebruikt ter ondersteuning van uw eigen fotografie of illustraties. Het is namelijk begrijpelijk dat wanneer u veel blogt en regelmatig nieuwe content op uw website plaatst, u dit niet allemaal kunt opvangen met eigen fotografie. Dat zou behoorlijk tijdrovend en kostbaar worden. Voor deze zaken biedt stockfotografie dus zeker een uitkomst.
Niet alleen stockfoto’s
Echter, enkel en alleen stockfoto’s inzetten als corporate foto’s is eigenlijk niet meer van deze tijd. Probeer origineel te zijn: huur een fotograaf in en laat uw bedrijf zien door eigen fotografie te gebruiken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het gebruik van eigen fotografie (en illustratie) leidt tot een hogere conversie. Beeldgebruik waar u zelf, uw product, uw dienst, uw pand of uw medewerkers in terugkomen, weten klanten namelijk met wie ze te maken hebben. Dat geeft uiteindelijk meer vertrouwen, waardoor men eerder geneigd is om bij u een product of dienst af te nemen. Als u alleen maar stockfoto’s gebruikt voor uw uitingen, zal dit niks toevoegen aan het beeld dat de klant heeft van uw bedrijf. De stockfoto’s zijn vaak generiek, onnatuurlijk en fungeren vrijwel alleen als opvulling. Zorg dus voor een goede eigen beeldbank.
Illustraties of tekeningen
Een andere manier om uw website of andere uitingen invulling te geven, is door fotografie te combineren met een illustratie of tekening. Dit wordt dan gedaan met (eenvoudige) icons en natuurlijk infographics. Maar illustraties kunt u veel verder doortrekken, door de illustraties vaker te gebruiken om uw verhaal te ondersteunen. Het voordeel hiervan is dat u met een illustratie uw verhaal eenvoudig kan verduidelijken. Bovendien trekt een illustratie sneller de aandacht dan een foto, waardoor mensen ook eerder geneigd zijn om uw content te lezen.
Illustraties zijn er in allerlei vormen en stijlen en met verschillende doelen. Van eenvoudig, zoals iconografie, tot extreem illustratief, zoals infographics. Als u een keuze maakt in stijl of vorm, zorg er dan voor dat u deze stijl zo veel mogelijk probeert vast te houden (consistentie) en het liefst ook onderdeel maakt van uw huisstijl. Want door consistent te zijn in uw beeldgebruik, bindt u de klant eerder aan uw merk, product of dienst. En als u toch al van plan was om een animatievideo te laten maken, dan kunt u deze stijl ook daarin doortrekken en uw illustraties leven inblazen.
Voorbeelden van goed beeldgebruik
Het wereldberoemde magazine ‘The New Yorker’ gebruikt veelvuldig eigen illustraties als cover en ter ondersteuning van nieuwsberichten en actualiteiten. Ze hebben er op hun website een aparte pagina voor samengesteld.
Deze Duitse campagnewebsite over verslaving maakt zeer goed gebruik van motion graphics om op een eenvoudige manier ingewikkelde materie uit te leggen. Dit is een voorbeeld van hoe een campagnewebsite of landing page opgebouwd kan worden als een infographic. Zo creëert u een interactieve website die ingezet kan worden om bijvoorbeeld een stappenplan, survey of een bepaald proces binnen uw organisatie te visualiseren.
Bent u benieuwd of infographics interessant zijn voor uw organisatie, of wilt u weten hoe u ze het beste kunt inzetten in uw communicatie? Download dan: ‘de anatomie van een goede infographic’ door het formulier rechts in te vullen.
Terug naar het blogoverzicht