Hoe u gedetailleerde buyer persona’s voor uw bedrijf creëert

Buyer persona’s zijn fictieve, gegeneraliseerde profielen van uw ideale klanten. Met deze persona’s kunnen we ons, op het gebied van zowel marketing, sales, productie als dienstverlening, beter inleven in de klant. Een diepgaand inzicht in uw buyer persona(‘s) is cruciaal voor het optimaliseren van contentcreatie, productontwikkeling, sales follow-up en echt alles dat te maken heeft met het werven en behouden van klanten.

Waarom zijn buyer persona’s zo belangrijk voor uw bedrijf?

persona
Voorbeeld van een buyer persona

Buyer persona’s dragen bij aan het beter begrijpen van uw huidige (en potentiële) klanten. Ze zorgen ervoor dat uw content, berichtgeving, productontwikkeling en dienstverlening naadloos aansluit op de specifieke behoeften, gedragingen en knelpunten van verschillende doelgroepen. Met andere woorden: u bent zich ervan bewust dat uw belangrijkste klanten geïnteresseerd zijn, maar weet u ook wat hun precieze behoeften en interesses zijn? En welke achtergrond hebben uw ideale klanten? Om volledig te begrijpen wat uw klanten enthousiast maakt, is het van belang om gedetailleerde persona’s te ontwikkelen.

De beste buyer persona’s zijn gebaseerd op enerzijds marktonderzoek en anderzijds inzichten vanuit uw klantbestand (door middel van vragenlijsten, interviews, etc.). Afhankelijk van uw bedrijf, kan het aantal persona’s variëren van slechts een of twee, tot misschien wel tien of twintig. Als u voor het eerst persona’s maakt, raden we u aan om met een klein aantal te beginnen. Mocht het nodig zijn, dan kunt u altijd op een later tijdstip meer persona’s ontwikkelen.

Hoe kunnen persona’s gebruikt worden door marketing?

In de basis kunt u, met behulp van buyer persona’s, content creëren die uw doelgroep aanspreekt. Ze maken het daarnaast mogelijk om uw marketing specifiek te richten en af te stemmen op verschillende segmenten. In plaats van bijvoorbeeld eenzelfde lead nurturing e-mail naar uw complete database te sturen, kunt u uw berichtgeving op maat maken door te segmenteren op basis van uw kennis van de verschillende persona’s.

Wanneer u dit combineert met de levenscyclus-status (bijvoorbeeld de plaats van de klant in de salescyclus), stellen buyer persona’s u bovendien in staat om zeer specifieke content af te kaderen en te creëren.

Hoe creëert u buyer persona’s?

Buyer persona’s worden gecreëerd op basis van onderzoeken, vragenlijsten en interviews met uw doelgroep. Uw doelgroep bestaat uit een mix van klanten, potentiële klanten en mensen buiten uw klantbestand die ook aan de criteria voldoen.

Een aantal handige manieren om informatie te verzamelen voor het ontwikkelen van persona’s:

  • Bekijk uw klantenbestand om trends te ontdekken in de manier waarop leads of klanten uw content vinden en consumeren.
  • Gebruik, bij het ontwikkelen van formulieren voor uw website, velden die belangrijke persona-informatie genereren. Als uw persona’s bijvoorbeeld variëren qua bedrijfsgrootte, vraag dan elke lead naar het aantal werknemers in zijn/haar bedrijf.
  • Vraag feedback van uw salesteams, over leads waar ze het meest intensief contact mee hebben. Welke kenmerken zien ze bij de verschillende klanttypen?
  • Interview uw huidige en potentiële klanten persoonlijk of telefonisch, om te achterhalen waarom ze tevreden zijn over uw product en/of dienst.

Hoe kunt u deze informatie gebruiken om persona’s te creëren?

Als het onderzoeksproces eenmaal achter de rug is, beschikt u over een hoop ruwe data van uw huidige en potentiële klanten. Maar wat kunt u hiermee doen? Hoe distilleert u de data, zodat iedereen de door u verzamelde informatie ook daadwerkelijk begrijpt?

De eerstvolgende stap is het analyseren van de onderzoeksresultaten om patronen en overeenkomsten te identificeren. U ontwikkelt tenminste één primaire persona, die u deelt met de rest van het bedrijf.

Tot slot geef u de persona een naam (bijvoorbeeld Financieel Manager Marsha, IT Ivo of Hovenier Harrie), en voegt u een voorbeeldfoto toe zodat iedereen een compleet beeld heeft van de gecreëerde persona.

Creëer uw eigen buyer persona

ContentXperience kan zeer eenvoudig een buyer persona voor u samenstellen. Het enige wat u daarvoor moet doen, is twintig vragen beantwoorden. Vul het formulier in de rechterkolom in en u ontvangt vervolgens onze 20 buyer persona-vragen. Wij genereren daarmee een PDF die wij u toesturen per e-mail.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners