Hoe u geweldig marketingmateriaal creëert voor uw digitale marketing

Het neerzetten van een sterk merk vereist een zorgvuldige planning, maar vooral een creatief uitgevoerde marketingstrategie. Bij het doorvoeren van een succesvolle strategie is het van belang om geweldig marketingmateriaal in huis te hebben.

Wanneer het gaat over het marketingmateriaal van bedrijven of organisaties, wordt er vaak gedacht aan zaken als logo’s, visitekaartjes en brochures, met name gericht op het promoten van het bedrijf en de producten. In het huidige digitale tijdperk is echter de manier waarop producten en diensten verkocht worden enorm veranderd. Ook het gedrag van de consument is veranderd. Consumenten hebben via het internet toegang tot een enorme database aan kennis waar ze naartoe kunnen gaan om antwoorden te krijgen op hun vragen. Onze marketingmaterialen moeten zich dan ook minder richten op het bedrijf en de producten, maar meer op de vragen van de consument. We moeten ons richten op het oplossen van uitdagingen die bij de consument spelen met content die digitaal en via het internet beschikbaar zijn.

Dat vereist wel een andere aanpak bij het creëren van ons marketingmateriaal. We moeten bij marketingmateriaal meer gaan denken aan zaken als websites, landing pages, blogs, e-books, infographics en online video.

Onderstaand geven we in vijf stappen aan hoe u uw marketingmateriaal up-to-date kunt krijgen en aan kunt laten sluiten op een succesvolle marketingstrategie.

Stap 1: Gooi oude ideeën over marketingmateriaal over boord

Zoals gezegd, zijn we van oudsher gewend om het woord marketingmateriaal te associëren met zaken als logo’s, visitekaartjes, bedrijfsfolders en brochures. Tegenwoordig hoeven we ons echter niet meer te beperken tot deze en andere analoge vormen van marketingmateriaal. Natuurlijk zijn het visitekaartje en de brochure nog steeds handig voor persoonlijke netwerkmogelijkheden, maar door het internet zijn er miljoenen mensen die surfen en 24 uur per dag op zoek zijn naar informatie. Bij het neerzetten van uw merk moet digitaal marketingmateriaal dan ook bovenaan de prioriteitenlijst staan.

Stap 2: Welk verhaal wilt u vertellen over uw merk?

Een kleurrijke afbeelding of een mooi logo is niet voldoende om over te brengen waar uw merk voor staat. U hebt een duidelijk verhaal nodig. Een belangrijke vorm van marketingmateriaal die essentieel is voor het opbouwen van consistentie en duidelijkheid voor uw persona’s, is een zogenoemd visiedocument. Het visiedocument is niet voor openbaar gebruik; het is een intern document waarin u in kaart brengt wat u doet (missie), waarom u het doet (visie) en voor wie u het doet (buyer persona’s).

Stap 3: Content moet buyer persona’s begeleiden door de buyer journey

De buyer journey is de online reis die een potentiële klant doorloopt om uiteindelijk een actieve klant te worden. Uw buyer persona (de ideale klant uit uw doelgroep) komt in eerste instantie naar u toe omdat hij op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem of uitdaging. Zodra het duidelijk is hoe hij zijn uitdaging moet aanpakken, kan hij gaan werken aan het vinden van een oplossing en gaat hij dus de  besluitvormingsmodus in.

Goed marketingmateriaal helpt potentiële klanten bij het nemen van een beslissing en het zorgt ervoor dat zij voor u kiezen bij het oplossen van hun uitdagingen.

Stap 4: Inventariseer marketingmateriaal via uw digitale marketingstrategie

Bekijk de strategie die u heeft voor digitale marketing, begin met het organiseren van uw marketingmaterialen en stel uzelf deze vragen:

  • Is er specifiek materiaal voor elk onderdeel van de strategie?
  • Wat zijn de ontbrekende materialen?
  • Zijn uw bestaande materialen conform uw huisstijl- of branding-richtlijnen?
  • Zijn uw teksten een weerspiegeling van uw huidige visie, of is de marketing een weerspiegeling van een verouderde situatie waarin uw visie minder duidelijk was?

Maak de balans op van wat u nodig heeft. Beoordeel tegelijkertijd de kwaliteit van het bestaande materiaal. En als u nog geen uitgebreide marketingstrategie hebt, dan kunt u het beste daarmee beginnen.

Stap 5: Creëer een checklist van wat u nodig heeft

Terwijl u uw marketingstrategie uiteenzet en de content vaststelt die u nodig heeft om uw persona’s door de klantreis heen te helpen, zou het goed zijn een checklist bij te houden van wat u gaat ontwikkelen. Hieronder vindt u enkele ideeën voor marketingmaterialen om u op weg te helpen:

  • Huisstijlgids
  • Visiedocument
  • Website
  • Landing page-templates
  • Socialmedia-platformen
  • Blogs
  • E-books
  • Whitepapers
  • Infographics
  • E-mailtemplates

Het neerzetten van een fundament aan basismaterialen om daarmee aan een solide merk te gaan bouwen, is absoluut de moeite waard om tijd in te steken. Zodra u uw marketingmateriaal op orde hebt, kunt u zich effectiever richten op een succesvol marketingplan.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op. Op zoek naar meer inspiratie? Download dan ons e-book ‘Content in de buyer journey’, waarin we dieper ingaan op de verschillende vormen van content die u in verschillende fases van de buyer journey kunt inzetten.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners