Hogere ranking in Google? Dit is wat je moet weten over SEO

Op nummer één staan in de zoekresultaten van Google. Wie wil dat nou niet? De beste manier om dat te bereiken, is door mee te gaan met de trends rondom Search Engine Optimization (SEO). De geruchten en voorspellingen dat het einde hiervan in zicht is, zijn onjuist. ContentXperience geeft je graag een aantal tips om je ranking in Google te behouden of te verbeteren.

1.  Voice search is upcoming

Siri, Amazon Echo en Google Home worden steeds vaker gebruikt om online zoekopdrachten uit te voeren op je mobiele telefoon en tablet. Google heeft onderzocht dat ruim 40 procent van de volwassenen gebruikmaakt van voice search. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om na te denken over de vragen die je bezoekers stellen. Via voice search worden vragen namelijk steeds vaker letterlijk gesteld. Het is dus belangrijk dat jij dit voor jouw website als eerste op orde brengt, aangezien deze trend groter en groter zal worden.

2.  Spreid je kansen

Zoals bekend slaan zoekmachines als Google zo ongeveer alle informatie op die ze kunnen verzamelen. Sommige gebruikers kiezen er tegenwoordig daarom liever voor om via andere zoekmachines hun zoekopdrachten te doen. Om die reden is het zoekgedrag via DuckDuckGo de afgelopen jaren enorm gestegen. Het voordeel? Alle zoekopdrachten die hier worden gedaan zijn volledig anoniem. Nu komt het aantal zoekopdrachten bij lange na niet in de buurt bij die van Google, maar het is zeker een mooie kans om meer bezoekers naar je website te trekken.

3.  Videocontent

Afgezien van een verbreding van zoekmachines is er ook een verschuiving van online- naar videocontent. Cisco stelt dat in 2021 ongeveer 80 procent van al het online verkeer naar online video’s gaat. Na Google is YouTube dan ook de grootste zoekmachine. Het is daarom belangrijk om SEO ook in te zetten voor je video’s. Nadeel hiervan is wel dat het verkeer hiervan toegeschreven wordt aan YouTube. Conversies zijn hierdoor lastig te meten en profiteren van de kliks, likes en shares doe je niet. De meeste kans op succes is een goede doorklik naar je website in de omschrijving van de video en de juiste thumbnail. Daarnaast is het gebruik van keywords cruciaal. De beste keywords bestaan uit een combinatie van how to, reviews, tutorials, walkthroughs en unboxing video’s.

4.  Optimaliseer voor featured snippets

Het doel van Google is om zo goed en snel mogelijk antwoord te geven op jouw zoekopdracht. De manier die hiervoor steeds meer upcoming is, zijn featured snippets. Dit zijn de eerste zoekresultaten die je ziet zodra Google detecteert dat jouw zoekopdracht een vraag bevat. Google geeft kort en bondig antwoord op je vraag, wat als voordeel heeft dat de zoeker voor het complete antwoord nog steeds door moet klikken naar je website. Een betere plek dan een featured snippet ga je niet innemen! Om in de zoekresultaten naar boven te komen als featured snippet is het belangrijk dat je op je website, in bijvoorbeeld een kennisbank, antwoord geeft op vragen met ‘wat’ of ‘hoe’. Een unieke kans dus om hoger in de ranking van Google te komen.

5.  User experience

Je wil uiteraard dat jouw website op alle mogelijke manieren gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker. De website moet daarom snel en prettig werken op alle devices. De afgelopen jaren is er een verschuiving te zien van desktop naar mobiel. Daar moet je op inspelen. Wanneer jouw website namelijk niet responsive is voor tablet en mobiel hoor je er niet meer bij. Heb je dat dus nog niet gedaan, dan heb je dit jaar nog een belangrijke taak!

Google gaat met name uit van mobile-first indexing. Dit betekent dat Google voor je SEO-ranking als eerste naar je mobiele website kijkt. Er is echter nog wel een verschil tussen mobile-first indexing en mobile-first update. Waar het bij indexing gaat om de content van je website, gaat het bij update om de technische en grafische aspecten.

6.  Sitesnelheid

De ideale laadtijd van je website is één seconde. Het liefst zelfs minder. Je wil uiteraard niet dat de bezoeker zich ergert, omdat hij of zij lang moet wachten voordat de volledige pagina is geladen. Met de PageSpeed Insights tool van Google kan je bekijken hoe snel je pagina’s zijn. Is jouw pagina nog niet snel genoeg? Dan is er werk aan de winkel. Sitesnelheid is namelijk de belangrijkste SEO-optimalisator. Het gaat tenslotte om de optimale gebruikerservaring van je bezoeker.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of wil je graag weten hoe je SEO het best kan inzetten voor jouw organisatie? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek!

Terug naar het blogoverzicht

Tags:

Marketing automation-partners