De juiste aanpak voor uw inbound marketingstrategie

Iedere moderne marketeer zoekt naar een manier om online thought leadership te tonen en hiermee meer relevante leads te genereren. Met moderne marketing kan de ROI van marketing-activiteiten aanzienlijk worden verbeterd. Inbound marketing en goede alignment met sales is dan ongetwijfeld the way to go, maar hoe pakt u dit direct zo effectief mogelijk aan? Ga voor een bewezen en geïntegreerde aanpak en doorloop het complete inboundmarketing-proces.

Inbound marketing strategie

Uw strategie is bepalend voor het succes van uw inboundmarketing-campagnes. Wat is het doel van een inbound-campagne en wat is de gewenste ROI? Bij hoeveel MQL’s, SQL’s en klanten is de campagne geslaagd? Daarnaast moeten de buyer persona(‘s) en buyer journey(s) bepaald worden. Wie is uw ideale klant, hoe bereikt u deze persoon en welke route bewandelt hij voordat hij overgaat tot aanschaf? Dit is de basis voor een goede inboundmarketing-campagne.

Contentstrategie en -creatie

Wellicht heeft u al veel content gecreëerd in uw organisatie. Bekijk dan aan de hand van uw buyer persona en buyer journey of u al geschikte content heeft voor uw campagne. Wanneer u over onvoldoende content en conversiemogelijkheden beschikt in een bepaalde fase, is het verstandig deze extra content te creëren. Inventariseer en creëer!

Campagneportal of contentplatform

Wanneer uw strategie gereed is en de content per fase is afgerond, moet dit beschikbaar worden gemaakt op uw contentplatform. Dit platform is company branded en compleet gericht op lead generation. Met behulp van SEO-optimalisatie zorgt u ervoor dat potentiële klanten via relevante zoekopdrachten bij de content op uw platform uitkomen.

Marketing automation

Inbound marketing wordt ondersteund door marketing automation-software. De keuze voor het marketing automation-systeem hangt af van uw budget en marketingdoelstellingen. In het systeem komen uw leads binnen en de content die zij na een conversie automatisch binnenkrijgen, is voor hen persoonlijk gemaakt. De verregaande automatisering op het gebied van lead nurturing maakt het leven van de marketeer een stuk gemakkelijker. U krijgt goede inzichten in het gedrag van uw leads en u bepaalt met sales wanneer een lead een SQL is - en dus warm genoeg is om persoonlijk contact mee op te nemen.

Online marketing & social media

Een goed contentplatform dat draait op marketing automation-software gaat uit zichzelf geen leads voor u genereren. Zonder traffic zullen de resultaten uitblijven. Organisch (via zoekmachines) zal er zeker in de eerste maanden weinig activiteit plaatsvinden. Om relevant publiek naar uw contentplatform te krijgen, zult u online marketing in moeten zetten. Denk daarbij aan Google Adwords (SEA) en social advertising op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook. Dit zal het aantal conversies aanzienlijk laten toenemen.

Lead management

Wanneer de conversies op campagnes binnenkomen, het proces van lead nurturing begint en er lead scoring plaatsvindt, is het handig om hier een goed overzicht van te hebben. Niet alleen voor marketeers, maar juist ook voor sales. Een lead portal biedt uitkomst. Hierin is de status van een lead te vinden en zijn online geschiedenis. Dit maakt het opvolgen van een SQL vele malen gemakkelijker.

Marketing analytics

Een campagne kan om diverse redenen slagen – of niet! Maar waar ligt het aan dat er te weinig conversies binnenkomen? Of dat men niet doorklikt in uw gepersonaliseerde e-mails? Door uit meerdere bronnen, zoals uw marketing automation-software, Google Analytics en socialmedia-kanalen, data te halen en hier intelligente analyses op uit te voeren, komt u meer te weten over uw campagnes. Zo kunt u deze optimaliseren en het aantal conversies, MQL’s en SQL’s verhogen.

Inbound Academy

Alle elementen in het inboundmarketing-proces vereisen specifieke kennis en kunde. Iedere stap in het proces is even belangrijk om te komen tot een succesvol Inbound Marketing Platform. De Inbound Academy van ContentXperience biedt workshops aan om u de handvatten te geven om het complete proces te doorlopen. Van het creëren van uw inbound- en contentstrategie, de keuze voor en implementatie van uw marketing automation software tot lead management en analytics.

Over Inbound Marketing Platform

Het Inbound Marketing Platform is een initiatief van ContentXperience, een full-service digital marketingbureau uit Arnhem. Inbound marketeers, online marketeers, copywriters, designers en developers werken hier onder één dak samen aan succesvolle inboundmarketing-campagnes. Bezoek voor meer info onze bedrijfswebsite.

Contact

Wij denken graag met u mee over de beste oplossing. Wilt u graag meer informatie over het Inbound Marketing Platform? Vrijblijvend contact met ons opnemen kan altijd, gebruik onderstaand contactformulier of bel naar 026-7999066.