In 10 jaar van kleine uitgeverij naar full-service marketingbureau
ContentXperience bestaat tien jaar, wat een prachtige mijlpaal! We zijn enorm trots op de groei en ontwikkeling die we als bedrijf hebben doorgemaakt in het afgelopen decennium. Uiteraard ging dat gepaard met de nodige groeistuipen, zoals dat hoort bij ondernemen, maar uiteindelijk heeft het ons gebracht waar we nu staan: een professioneel full-service marketingbureau dat prachtige producten en diensten levert voor haar klanten. In deze blog neem ik jullie in vogelvlucht mee door tien jaar ContentXperience-historie…
Uitgeven en contentcreatie
Op 12 januari 2009 was het dan zover: de handtekeningen waren gezet en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was een feit – ContentXperience BV was opgericht! Een lang gekoesterde wens van mij om te gaan ondernemen, ging in vervulling. We betrokken met een klein team van tekstschrijvers en een grafisch ontwerper een klein kantoortje van honderd vierkante meter in het Gelderse Duiven. Belangrijkste taak: de redactie en samenstelling van THINQ Magazine, een vakblad dat uiteindelijk 17 jaar lang in verschillende verschijningsvormen een waardevolle informatiebron was voor iedereen in de ICT-wereld met affiniteit rond IBM.
In de eerste jaren van ons bestaan positioneerden wij ContentXperience met name als een bureau dat diverse vormen van content verzorgde voor haar klanten, zowel op papier als online. Het was onze missie om de marketing- en communicatiedoelstellingen van onze klanten te vertalen naar effectieve communicatiemiddelen. Ons dagelijks werk bestond naast het verzorgen van de redactie van THINQ Magazine uit het schrijven van persberichten en de verspreiding hiervan, en het creëren van waardevolle communicatiemiddelen voor onze klanten, waaronder nieuwsbrieven, referentieverhalen en whitepapers.
Tot op de dag van vandaag is bij ContentXperience de focus op content onveranderd gebleven. Het is de rode draad van ons bestaan. Zonder goede en relevante content hadden we als uitgever geen bestaansrecht, maar zeker ook in de huidige ‘online’ tijd zorgt relevante content ervoor dat bedrijven succesvol kunnen zijn. Dit is altijd de visie geweest van ContentXperience. Vandaar ook dat we deze visie in onze bedrijfsnaam hebben verwerkt.
Uitbreiding expertise

Deze visie legde ons geen windeieren en al snel werd de ruimte in Duiven te klein voor de uitbreidingen van ons team. Na een korte zoektocht vonden we in 2011 een prachtige locatie in een souterrain aan de Velperweg in Arnhem. Het uitgeefwerk voor THINQ Magazine ging onverminderd door, maar stilaan werd er steeds meer focus gelegd op de ondersteuning van onze klanten op het gebied van contentcreatie, marketing en grafisch design.
Daarnaast haalden we met de komst van nieuwe medewerkers ook video-expertise in huis, waarmee we een nieuwe vorm van content konden aanbieden aan onze klanten. Met name de aanvraag voor uitleganimaties (ook wel motion graphics genoemd) nam vanaf dat moment enorm toe. Een expertise die in de jaren daarna alleen maar uitgebreid en verbeterd is en in 2017 zelfs heeft geleid tot een nieuwe entiteit van ContentXperience onder de handelsnaam Studio Picxel.
Van print naar online
2014 was het jaar waarin we met ContentXperience een belangrijke stap maakten: we verlegden onze focus van print naar op online gerichte marketing. ContentXperience ging steeds meer bedrijven helpen bij het op een nieuwe manier van marketing bedrijven. Bedrijven die speelden met de vraag hoe ze relevante content konden maken en hoe ze daarmee traffic konden genereren naar hun website. Het begrip contentmarketing deed zijn intrede.
In 2015 namen we de beslissing om te stoppen met het uitgeven van THINQ Magazine. De marktontwikkelingen zorgden ervoor dat het niet meer rendabel was om hiermee door te gaan. Het was erg jammer om na 17 jaar met deze productie te moeten stoppen, maar het was uiteindelijk wel de beste beslissing, omdat we ons meer op andere zaken konden gaan richten.
De propositie waar ContentXperience in 2015 en 2016 de markt mee benaderde, namelijk een belangrijke ‘ontzorger’ te zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar passende marketingondersteuning voor hun organisatie, heeft ons in beide jaren geen windeieren gelegd. Deze propositie, in combinatie met onze ICT-branche-expertise, zorgde voor een flinke groei.
De omslag naar inbound marketing
Ook het fenomeen ‘inbound marketing’ nam een vlucht en ging een centrale rol te spelen in de marketingwereld. En dus ook bij ContentXperience. We zagen steeds meer bedrijven, klein en groot, stappen zetten in het creëren van relevante content: content die iets toevoegt voor de lezer. Met als resultaat (en doelstelling) dat zij meer en meer relevante leads genereren om hun business te vergroten.
Het team van campagnemanagers die alleen maar inboundmarketing-campagnes draaiden, groeide bij ContentXperience. Van het vaststellen van buyer persona’s en buyer journeys, tot het begeleiden van de contentproductie, het inregelen van de marketing automation en het genereren van traffic via online marketing… de expertises van ContentXperience namen door de omslag naar inbound marketing een enorme vlucht. Bovendien kwamen er mensen bij voor de analytics, om meer inzicht te geven in de lopende campagnes. Dit stelde ons in staat efficiënter en succesvol een hogere kwaliteit van leads te genereren.
In totaal groeiden we in 2016 vrij snel naar een team van 22 mensen bij ContentXperience. Dat was een groei waar we nog steeds enorm trots op zijn. Het toonde aan dat verandering loont en dat de omslag naar inbound marketing een enorm goede stap voor ons is geweest.
Meer weten over inbound marketing? Download dan ons e-book Inbound marketing, the basics
Technische ontwikkelingen en analytics
De transitie van offline naar digitale marketing (zoals online- en inbound marketing) heeft ervoor gezorgd dat het marketingvak steeds technischer is geworden. Campagnewebsites en landing pages moeten technisch ontwikkeld en beheerd worden, marketing automation-systemen worden geïntegreerd en we willen steeds meer inzicht in alle marketingdata die we vergaren. Digitale ontwikkelingen die het voor ContentXperience noodzakelijk maakten om stappen te zetten op dit gebied.
Een belangrijke stap werd in 2016 gezet door samen te gaan met een startup-bedrijfje dat zich specialiseerde in software- en webdevelopment. Dat leidde uiteindelijk tot de oprichting van NewHeap BV, een dochterbedrijf van ContentXperience dat is gevestigd in het centrum van Zwolle. Anno 2019 is NewHeap een full-service software development-bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van uitgebreide software-oplossingen en applicaties.
Om te voorzien in de groeiende behoefte bij onze klanten, maar ook in de markt, aan marketing analytics, hebben we in 2017 hard gewerkt aan een technologische oplossing waarin diverse marketingtechnologieën bij elkaar komen en waarmee we voorzien in rapportages en inzichten in de resultaten van de digitale marketingcampagnes van onze klanten. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de door ContentXperience gefinancierde en verzelfstandigde startup IKUU BV. Het IKUU marketing analytics-platform is de basis voor het koppelen van al je marketingoplossingen, waardoor je op elk marketingvraagstuk een antwoord kunt krijgen. Nu, begin 2019, vertrouwen al meer dat vijftig bedrijven op het IKUU-platform; zij halen dagelijks nieuwe inzichten uit hun data en veroveren daarmee nieuwe markten.
Om een oplossing te vinden voor een ontbrekende schakel in onze marketingaanpak, werd in 2017 bovendien een leadmanagement-systeem ontwikkeld waarmee klanten leads kunnen beheren die gegenereerd zijn via hun online marketingcampagnes. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het online leadmanagement-systeem CX Leads; een product dat sinds het najaar van 2017 uitgerold wordt bij diverse klanten van ContentXperience.
Klaar voor de toekomst
Aangezien ons bedrijfspand in 2017 geen ruimte meer bood voor de groei van ContentXperience, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe vestiging. Deze vonden we ruim een kilometer verderop aan de Velperweg 148. In april 2018 hebben we de spullen gepakt en zijn we verhuisd naar deze prachtige locatie in Arnhem; een monumentale vestiging waar we enorm trots op zijn. Het onderstreept waar we naartoe gegroeid zijn: een strategische full-service content- en marketingpartner voor onze klanten.
En ook in 2019 staan we niet stil. Zo hebben we een prachtig marketingplatform ontwikkeld, bestaande uit verschillende componenten, dat digital marketing op een efficiënte en effectieve wijze voor iedereen mogelijk maakt. Al onze expertises, solutions en ervaring komen hierin samen: marketing automation, eDM-tooling, marketing analytics, campagnerapportages, sales enablement- en leadmanagement-tooling… een heel stevig fundament voor onze klanten om regelmatig succesvolle marketingcampagnes mee uit te rollen.
Meer informatie over onze digitale marketingaanpak vind je op deze webpagina. Wil je meer weten over ons marketingplatform of heb je interesse in een demo? Neem gerust contact met mij op.
10 jaar groei
Tijdens de eerste jaren in het bestaan van ContentXperience hebben we met THINQ Magazine veel ervaring opgedaan met redactiewerk en konden we daarnaast een uitgebreid netwerk opbouwen. We hebben gekeken wat we online met content(marketing) konden doen en daar zijn we spelenderwijs mee aan de slag gegaan. Dat heeft geleid tot waar we nu staan: allround specialisten in inbound- en contentmarketing.
Het was een mooi groeiproces. Dat het uiteindelijk hiertoe zou leiden, hadden we vooraf niet kunnen bedenken. We hebben met onze focus op contentcreatie en door later de omslag te maken naar inbound marketing zeer goede beslissingen genomen. Daar komt bij dat we gewoon mooie, kwalitatieve producten willen maken met een leuke club mensen die plezier heeft in en passie heeft voor het werk. En dat zie je terug. Kom het gerust eens ervaren!
Oh, we hebben ook nog een cadeautje voor u…
ContentXperience trakteert: twee gratis podcast-opnames!
ContentXperience bestaat 10 jaar! Dit heuglijke feit wordt als vanzelfsprekend goed gevierd. Natuurlijk met onze collega’s, maar ook met onze klanten, leveranciers en prospects. Samen met hen hebben we de afgelopen jaren namelijk prachtige campagnes op mogen opzetten, interessante content gecreëerd en ons kunnen ontwikkelen als bedrijf. Om iedereen hiervoor te bedanken, hebben we bij ContentXperience een kleine traktatie in petto: twee gratis podcast-opnames voor uw eigen podcasts! Ook nieuwe klanten kunnen natuurlijk genieten van dit aanbod.
Interesse? Lees verder: www.contentxperience.nl/podcast
Terug naar het blogoverzicht