Inbound marketing: in 4 stappen een kickstart zonder kosten

U kunt er niet meer omheen: inbound marketing lijkt steeds meer een centrale rol te spelen binnen de marketingwereld. Wij merken het bij organisaties binnen Nederland, maar ook daarbuiten. Steeds meer bedrijven, klein en groot, zetten stappen in het creëren van relevante content. Content die iets toevoegt voor de lezer. Met als resultaat dat zij meer en meer relevante leads genereren om hun business te vergroten.

Natuurlijk wilt u als organisatie meeprofiteren van alles dat inbound marketing te bieden heeft. Maar misschien denkt u dat u niet over de juiste middelen beschikt om een kickstart te kunnen maken. Die gedachte mag per direct de prullenbak in. Iedere organisatie kan, zonder te hoeven investeren in dure licenties, starten met inbound marketing. De enige vereiste is dat u er een beetje tijd en aandacht in steekt.

Bent u op zoek naar die kickstart met inbound marketing, zonder dat u daar budget voor vrij hoeft te maken? Volg deze vier stappen en u kunt na het lezen van deze blog al aan de slag!

Stap 1: Bepaal uw strategie

We kunnen het niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een goede marketingstrategie te bepalen. Het is belangrijk dat u voor deze stap genoeg tijd uittrekt voor het bepalen van uw doelen, het definiëren van uw doelgroep (buyer persona) en het uitzetten van de strategie waarmee u uw buyer persona gaat informeren. Ga eens in de stoel van uw doelgroep zitten; zo kunt u ontdekken op welke punten uw buyer persona met vragen zit of tegen uitdagingen aanloopt. Dit is van groot belang voor uw uiteindelijke strategie. In deze fase kunt u beter een brainstormsessie te veel plannen, dan te weinig; het kan u namelijk een hoop tijd schelen verderop in het proces.

Tip: Vergeet niet dat u altijd uw strategie kunt bijstellen. U leert door inbound marketing uw klanten beter kennen en het zou zonde zijn om die informatie niet te benutten.

Lees ook: Hoe u gedetailleerde buyer persona’s voor uw bedrijf creëert

Stap 2: Teken een aankoopproces uit

U heeft uw buyer persona gedefinieerd en uzelf afgevraagd wat u wilt bereiken met inbound marketing. Dan wacht de volgende stap, namelijk het uittekenen van een aankoopproces, ofwel een buyer journey.

Natuurlijk wilt u uw aankoopproces zo makkelijk mogelijk maken, maar dat wil niet zeggen dat uw doelgroep meteen bij u aanklopt. Een aankoop is nooit een beslissing die uw klant zomaar neemt. Uw doelgroep wil zich gehoord voelen en uw plan en buyer journey moeten dan ook naadloos aansluiten op de situatie van uw buyer persona. Op die manier wekt u vertrouwen en is de kans dat uw plan slaagt uiteindelijk vele malen groter.

Tip: Ga eens met een klant om tafel, bel een klant op of gebruik de data uit een klantenenquête. Zo kunt u zekerstellen dat uw plan gebaseerd is op de juiste informatie.

Lees ook: De buyer journey

Stap 3: Stel een plan op

U heeft de vragen en uitdagingen van uw doelgroep vastgesteld en u weet ook precies in welke fase uw doelgroep zich op dat moment bevindt. Dan houdt niets u meer tegen om deze informatie te benutten en overzichtelijk te maken in een plan. Op het moment dat uw doelgroep op zoek gaat naar antwoorden, moet u ervoor zorgen dat u precies op dat moment goed te vinden bent, met constructieve antwoorden in een aantrekkelijk jasje. Die antwoorden worden dikwijls praktisch vertaald naar blogs, e-books, infographics, motion graphics, video’s, vlogs, podcasts en webinars. Het is belangrijk om contactgegevens van uw doelgroep te verzamelen, in ruil voor informatie. Maar let erop dat u niet voor alle stukjes informatie die u aanbiedt iets terug vraagt, of dat u in iedere alinea uw product promoot. In dat geval haakt uw doelgroep sneller af, terwijl dat niet de bedoeling is.

Tip: Probeer met uw plan ook in kaart te brengen op welk moment u denkt dat u contact kan opnemen met uw doelgroep, zonder dat het afschrikt.    

Lees ook: Gratis contentplanning-template

Stap 4: Voer uw plan uit

Met stap 4 gaat u over van plannen maken tot concrete actie. Van contentcreatie naar trafficgeneratie tot het analyseren van de gegevens die u daarmee binnenkrijgt. Zo maakt u de cirkel rond. Want wanneer u data verzamelt over uw doelgroep, kunt u aan de hand daarvan uw strategie en/of plan weer optimaliseren.

Dit hoeft niet zoveel tijd te kosten dan dat misschien lijkt. Zorg ervoor dat u op structurele basis, met behulp van uw plan, inspeelt op vragen en uitdagingen van uw doelgroep. Ook wanneer u iets actueels voorbij ziet komen dat ook relevant is voor uw doelgroep en uw bedrijf, kunt u dat proberen te koppelen aan uw product of dienst. Door vertrouwen te wekken bij uw doelgroep en ze aan uw organisatie te binden, creëert u een meerwaarde en uiteindelijk trouwe klanten.

Tip: Zorg ervoor dat u een vorm van content kiest die bij uw doelgroep past. Probeer eens het een en ander uit. Leest uw doelgroep niet graag? Tegenwoordig zijn korte video’s binnen een mum van tijd gemaakt!  

Lees ook: Zes tips voor het schrijven van een e-book

Tot slot: inbound marketing automatiseren

Tijd is ook geld, dus uiteindelijk wilt u uw inbound marketing automatiseren. Op die manier wordt uw doelgroep automatisch voorzien van content en wordt alle data daaromheen verzameld op één overzichtelijke plek. Dat klinkt misschien alsof het veel geld kost, maar u kunt ook marketing automation gebruiken zonder daar veel budget in te hoeven steken.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van inbound marketing voor uw organisatie? Download dan het e-book: Inbound Marketing, the Basics!

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners