Waarom inbound marketing werkt voor IT-bedrijven

De dynamische IT-sector is vanuit marketingoogpunt een erg interessant vakgebied. Toch blijkt in de praktijk dat marketingafdelingen binnen IT-organisaties regelmatig moeite hebben om de juiste invulling te geven aan hun marketinginzet. De vraag naar gewenste, persoonlijke en waardevolle content neemt steeds meer toe. Maar hoe kan uw marketingafdeling concrete acties ondernemen en daarmee waarde toevoegen aan uw IT-bedrijf? Dat kan door slim gebruik te maken van de juiste tools en methoden.

Geen hagel, maar effectieve content

Door verschillende vormen van digitale marketing in te zetten schiet u niet meer met hagel maar zorgt u ervoor dat uw klant de juiste informatie, op de juiste manier en op het juiste moment ontvangt. Marketingmethodieken zoals inbound marketing en tools als marketingautomation-software zijn uitermate geschikt voor de IT-branche. Met behulp van deze tools kunt u uw content op het juiste moment inzetten. U speelt in op het veranderende aankoopgedrag, u maakt concreet verbinding met uw kopers en hierdoor rolt u een zinvolle digitale marketingstrategie uit.

Voordat u echter met een inboundmarketing-plan aan de slag kunt, is het noodzakelijk te weten op wie u zich moet richten. Veel bedrijven lopen op dit punt tegen hetzelfde vraagstuk aan: wie is onze klant? Door meer informatie te genereren over een prospect, kunt u direct inspelen op een vraag of een doel. Veel van deze klanten blijven onzichtbaar of verdwijnen in een enorme database. Soms heeft ‘de klant’ zelfs meerdere gezichten omdat een aankoop vaak bepaald wordt door meerdere personen. Denk hierbij aan IT-verantwoordelijken, de financieel manager of de algemeen directeur.

De onderdelen van inbound marketing

Hoe zet u inbound marketing optimaal in? Als eerste moeten de doelstellingen, uw klant (buyer persona) en de buyer journey onderzocht en vastgelegd worden. Dat is de basis van iedere inboundmarketing-campagne. Daarna komt de fase van kwalitatieve contentcreatie vanuit de klantbehoefte en passend binnen de verschillende fases van de buyer journey. Door de klant in iedere fase van de buyer journey te voorzien van de juiste content, vergroot u de kans dat de klant uiteindelijk voor uw oplossing kiest. Met het inzetten van een marketingautomation-tool automatiseert u bovendien een groot deel van het timingproces en voorziet u de klant in een unieke end-to-end experience.

Met de juiste contentcreatie wordt een onbekende een betalende klant

Tijdens het doorlopen van de buyer journey krijgen leads punten toegekend (leadscoring). Van te voren wordt bepaald vanaf welke score een lead klaar is om opgevolgd te worden (leadkwalificatie). Op deze manier benadert u alleen leads die voldoende punten hebben gescoord binnen uw leadscoringprogramma. Deze salesopvolging is cruciaal voor het omzetten van uw lead naar een klant. Op deze manier komen marketing en sales samen, gaan deze in dialoog met een klant en werken beide afdelingen aan een duurzame relatie.

Al deze aspecten samen zorgen voor een positieve beleving. Niet alleen voor uw klant maar ook voor uw bedrijf omdat alle acties inzichtelijk en resultaten meetbaar zijn, waardoor uitgaven verantwoord kunnen worden.

Wilt u weten wat digital marketing voor uw IT-bedrijf kan betekenen? Download voor meer informatie onze whitepaper ‘Digitale marketing en leadgeneratie voor IT-bedrijven’ door het formulier rechts in te vullen.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners