Waarom inbound marketing werkt voor IT-bedrijven
De dynamische IT-sector is vanuit marketingoogpunt een erg interessant vakgebied. Toch blijkt in de praktijk dat marketingafdelingen binnen IT-organisaties regelmatig moeite hebben om de juiste invulling te geven aan hun marketinginzet. De vraag naar gewenste, persoonlijke en waardevolle content neemt steeds meer toe. Maar hoe kan jouw marketingafdeling concrete acties ondernemen en daarmee waarde toevoegen aan jouw IT-bedrijf? Dat kan door slim gebruik te maken van de juiste tools en methoden.
Geen hagel, maar effectieve content
Door verschillende vormen van digitale marketing in te zetten schiet je niet meer met hagel maar zorg je ervoor dat jouw klant de juiste informatie, op de juiste manier en op het juiste moment ontvangt. Marketingmethodieken zoals inbound marketing en tools als marketingautomation-software zijn uitermate geschikt voor de IT-branche. Met behulp van deze tools kan je jouw content op het juiste moment inzetten. Je speelt in op het veranderende aankoopgedrag, je maakt concreet verbinding met jouw kopers en hierdoor rol je een zinvolle digitale marketingstrategie uit.
Voordat je echter met een inboundmarketing-plan aan de slag kunt, is het noodzakelijk te weten op wie je je moet richten. Veel bedrijven lopen op dit punt tegen hetzelfde vraagstuk aan: wie is onze klant? Door meer informatie te genereren over een prospect, kan je direct inspelen op een vraag of een doel. Veel van deze klanten blijven onzichtbaar of verdwijnen in een enorme database. Soms heeft ‘de klant’ zelfs meerdere gezichten omdat een aankoop vaak bepaald wordt door meerdere personen. Denk hierbij aan IT-verantwoordelijken, de financieel manager of de algemeen directeur.
De onderdelen van inbound marketing
Hoe zet je inbound marketing optimaal in? Als eerste moeten de doelstellingen, jouw klant (buyer persona) en de buyer journey onderzocht en vastgelegd worden. Dat is de basis van iedere inboundmarketing-campagne. Daarna komt de fase van kwalitatieve contentcreatie vanuit de klantbehoefte en passend binnen de verschillende fases van de buyer journey. Door de klant in iedere fase van de buyer journey te voorzien van de juiste content, vergroot je de kans dat de klant uiteindelijk voor jouw oplossing kiest. Met het inzetten van een marketingautomation-tool automatiseer je bovendien een groot deel van het timingproces en voorzie je de klant in een unieke end-to-end experience.
Met de juiste contentcreatie wordt een onbekende een betalende klant
Tijdens het doorlopen van de buyer journey krijgen leads punten toegekend (leadscoring). Van te voren wordt bepaald vanaf welke score een lead klaar is om opgevolgd te worden (leadkwalificatie). Op deze manier benader je alleen leads die voldoende punten hebben gescoord binnen jouw leadscoringprogramma. Deze salesopvolging is cruciaal voor het omzetten van jouw lead naar een klant. Op deze manier komen marketing en sales samen, gaan deze in dialoog met een klant en werken beide afdelingen aan een duurzame relatie.
Al deze aspecten samen zorgen voor een positieve beleving. Niet alleen voor jouw klant maar ook voor jouw bedrijf omdat alle acties inzichtelijk en resultaten meetbaar zijn, waardoor uitgaven verantwoord kunnen worden.
Wil je weten wat digital marketing voor jouw IT-bedrijf kan betekenen? Download voor meer informatie onze whitepaper ‘Digitale marketing en leadgeneratie voor IT-bedrijven’ door het formulier rechts in te vullen.
Terug naar het blogoverzicht