Is uw corporate website effectief? Maak gebruik van user flows

Een goede, mooie en effectieve corporate website. Hoe begint u met het nadenken over een nieuwe website of het verbeteren van uw huidige website? Belangrijk: begin niet met brainstormen over hoe uw website mooier wordt, of met ingewikkelde functionaliteitseisen, maar start met uw bezoekers in gedachten.

Uiteraard is een professionele en moderne uitstraling van belang en zullen complimenten over een mooie website u makkelijk kunnen verleiden tot de conclusie dat een website goed werkt. Maar levert de website ook nieuwe klanten op? Hoe zorgt u dat uw paginabezoek omgezet wordt in conversie: een concrete actie van de bezoeker? Stel heldere doelen en neem de user flow van uw potentiële klanten in gedachten. Hoe u dat vervolgens vertaalt naar een ontwerp voor uw website? Volg onderstaand stappenplan.

1. Doelen stellen voor uw organisatie. Is er een helder doel en leiden de call-to-actions en verschillende niveaus van uw website naar dit doel?

Stel als doel voor uw website niet het creëren van een ‘mooie website’, maar denk aan de klanten die u naar een conversie wilt leiden en bedenk in welke stadia deze klanten zich bevinden. Tot welke conversie wilt u de klant verleiden? In welke fase(s) wilt u de klant bereiken? Is dat bijvoorbeeld wanneer de klant al weet wat hij nodig heeft en zich aan het oriënteren is tussen de verschillende aanbieders van een bepaald product? Of is dat wanneer de klant slechts een behoefte voelt en op zoek is naar een product die daaraan voldoet? Of beiden?

2. Doelen bepalen van uw bezoekers. Met welke vragen komt uw klant mogelijk op uw website terecht?

Komt uw klant voornamelijk binnen op uw website met de vraag: welke aanbieder moet ik kiezen voor mijn gewenste product? Dan is het van belang dat uw website direct navigeert naar de voordelen van uw bedrijf en uw product. Denk aan een menuknop of header die deze vraag bevat. Is uw klant vooral nog op zoek naar welk product er past bij zijn behoeftes? Dan zult u de klant in eerste instantie willen aanspreken met een probleem of situatie die via de navigatie uiteindelijk leidt tot ‘oplossingen’.

3. Breng de user flows in kaart

Door user flow-design in te zetten brengt u de activiteiten van uw bezoeker in beeld vanaf de eerste tot de laatste actie. Dit begint hoofdzakelijk met een landingspagina en eindigt met een conversie. Let op! Bezoekers kunnen ook direct via content of via een andere pagina binnenkomen op uw website. De landingspagina hoeft dus niet de eerste stap te zijn voor uw bezoeker. Stel vervolgens vanuit iedere mogelijke binnenkomst de vraag: welke stappen zet uw gewenste klant tussen binnenkomst en conversie?

4. Koppel design en functionaliteiten aan deze user flows

Als er inzicht is in de user flows, kunt u aan de verschillende stappen designopties en functionaliteiten koppelen. Dit is pas het moment waarop u gaat nadenken over hoe het design er ook ‘mooi’ uit komt te zien. Iedere functionaliteit en ieder onderdeel van uw design moet te herleiden zijn tot het bereiken van een stap in de user flow. U wilt bijvoorbeeld dat uw bezoeker van de landingspagina, direct naar een contact-conversie geleid wordt. Zorg er dan voor dat u de bezoeker direct aanspreekt op de behoefte, bijvoorbeeld: “Bent u op zoek naar meer informatie over [product]?”. Vervolgens een directe call-to-action die linkt naar een contactformulier: “Neem dan direct contact met ons op.” Naast de keuze voor woorden, moet het design er in dit geval voor zorgen dat de bezoeker niet lang hoeft te zoeken om deze CTA te vinden. Dit kan zich vertalen in een header bovenaan uw pagina, met opvallende CTA-knop. Kortom: denk aan welke stap in de user flow u wilt bereiken, koppel hier de juiste woorden aan en bepaal hoe uw design bijdraagt aan dit doel.

Of de klant nu via de navigatie in uw website, of direct via campagnes bij een conversie uitkomt, de conversie is het eindstation van uw gewenste user flow. Door de juiste content aan te bieden, zorgt u ervoor dat ook deze laatste stap gezet wordt. Om deze content passend te maken voor de gebruiker, is een nieuwe klantreis van belang: de buyer journey. In welke fase bevindt de klant zich en welke content past hierbij?

Lees meer over content gericht op de buyer journey in ons gratis e-book ‘Content in de buyer journey’ door het formulier rechts in te vullen.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners