Jouw website hoger in Google in 2023? Gebruik deze vijf essentiële tips

Er worden elke seconde 63.000 zoekopdrachten gedaan. Google is dus net zo relevant als een decennium geleden. Toch is de methode om op nummer één te eindigen aanzienlijk anders.

 In dit artikel lees je vijf onmisbare tips om in 2023 hoog in Google te komen. Wil je er meteen induiken? Dit zijn de tips:

  1. Schrijf de beste content voor jouw doelgroep
  2. Zorg voor een ijzersterke website
  3. Gebruik het Google algoritme in je voordeel
  4. Zet het E.A.T.-principe in op je website
  5. Gebruik video’s om hoger in Google te komen

1. Schrijf ijzersterke content voor jouw doelgroep

SEO moet vanaf het begin onderdeel zijn van een contentstrategie. Daarbij maakt het niet uit of je een bestaande website op de schop neemt, of een nieuw project start. Als je vanaf de start weet wat je wilt vertellen, is het inrichten van je website gemakkelijker.

Jouw doelgroep is de sleutel tot succes. Elk contentstuk moet een bepaald doel hebben. Waarom zou jouw beoogde lezer het interessant vinden?

Dat betekent dat je precies nagaat wat de uitdagingen en behoeften van jouw doelgroep zijn. Daar hoort ook een zoekwoordenonderzoek bij. Goed scorende zoekwoorden kun in je teksten verwerken.

Daarbij is een overkoepelende contentstrategie belangrijk. Zoekmachines kijken niet alleen naar webteksten, maar ook naar andere onderdelen (zoals video’s, downloads en afbeeldingen) om jouw SEO-ranking te bepalen.

 

 

2. Zorg voor een ijzersterke website

Hoeveel interessante of gezaghebbende content je ook hebt, jouw bezoekers vertrekken meteen als ze die teksten moeilijk kunnen lezen. Een goed werkende website is daarom een absolute must voor een hoge Google ranking.

Vooral snelheid weegt zwaar. Geduld is een schone zaak, maar die regel gaat online niet op. Duurt het langer dan twee seconden voor een pagina is geladen, dan is de helft van de bezoekers gevlogen.

Google zelf analyseert nadrukkelijk de websitesnelheid, om jouw SEO-ranking te bepalen. Dat gaat natuurlijk hand in hand met de gebruikerservaring. Als de zoekmachine opmerkt dat bezoekers jouw website razendsnel verlaten, leidt dat tot een lagere notering.

Aandachtspunten om jouw website te verbeteren voor SEO:

  • De laadtijd van je website: onder meer te verbeteren met juiste hosting en moderne technieken;
  • Een goede mobiele, of responsive website, want het merendeel van de mensen browset op zijn smartphone);
  • Heldere navigatie, zodat de juiste informatie gemakkelijk te vinden is;
  • Een overzichtelijke en rustige lay-out, waarbij de focus op de inhoud ligt (met het juiste gebruik van tussenkoppen en leesbare teksten).

3. Gebruik het Google algoritme in je voordeel

Het gebruiken (of misbruiken) van veel keywords is al lang geen gouden ticket meer voor een hoge pagerank. BERT, het huidige Google algoritme, legt juist verbanden tussen woorden. Het herkent de intentie van een zoekopdracht, en laat op basis daarvan zoekresultaten zien.

Die nieuwe benadering is ontwikkeld om stemherkenning te bevorderen. Steeds meer mensen typen geen zoekopdrachten meer, maar spreken ze uit (bijvoorbeeld via Siri, Google Assistent of Alexa).

BERT is nog maar het begin, want Google’s nieuwe algoritme MUM (Multitask United Model) staat voor de deur. Volgens Google is MUM vele malen krachtiger is dan BERT, en kan het informatie nog beter achterhalen.

MUM is nog niet actief, maar als dit algoritme geïntroduceerd wordt ligt de nadruk nóg meer op content die vragen beantwoordt, naast de ‘autoriteit’ van de website. Met deze onderdelen kun je nu al aan de slag.

4. Zet het E.A.T.-principe in op je website

Om de betrouwbaarheid van content te bepalen, kijkt Google onder meer naar het E.A.T.-principe.

De zoekmachine wil kwalitatieve content hoog in Google terug laten komen. Om dat vast te stellen analyseert de zoekmachine jouw Expertise, Authority en Trustworthiness (E.A.T.).

Maar op basis waarvan bepaalt Google hoeveel expertise en autoriteit je hebt, en hoe betrouwbaar jouw website is?

Volgens Google moet goede content:

  1. Mensen helpen;
  2. Geschreven worden met expertise;
  3. Geplaatst worden op een site met autoriteit;
  4. Betrouwbaar zijn;
  5. Geregeld geüpdatet worden.

In feite komt dat (opnieuw) neer op een heldere contentstrategie. Zorg bijvoorbeeld dat jouw website een duidelijke ‘Over ons’-pagina heeft. Zo is duidelijk wie achter de content zit. Vraag experts in jouw organisatie om artikelen schrijven, of laat ze helpen bij het schrijven van artikelen – bijvoorbeeld door middel van interviews.

En: maak content die jouw doelgroep wil lezen, content waar een duidelijk doel achter zit. Dat bekent ook dat je artikelen regelmatig updatet met nieuwe informatie, en dat je vooraanstaande bronnen linkt om informatie kracht bij te zetten.

Allemaal manieren om de autoriteit, betrouwbaarheid en expertise uit te stralen die Google graag ziet. En bedenk, je doet het natuurlijk niet alleen voor Google, maar ook voor je bezoeker. Houd deze richtlijnen aan om een website op te zetten van hoge kwaliteit.

5. Gebruik video’s om hoger in Google te komen

Zoals eerder besproken spelen niet alleen de teksten op je site een rol in jouw SEO-ranking. Google analyseert ook beeldmateriaal: afbeeldingen, maar ook video’s.

Voorzie je een informatieve pagina van relevante video dan ben je spekkoper, omdat het de bezoeker een extra reden geeft om op jouw pagina te blijven.

Steeds meer mensen bekijken liever een korte video dan een lange tekst. Dat helpt mee bij het verbeteren van je dwell time: de tijd die een bezoeker op jouw website spendeert, voor ze terugkeren naar de zoekresultaten. Onderzoek toont ook aan dat websites met video’s een positieve rank-factor zijn voor Google.

Zorg natuurlijk wel dat de video met de rest van de tekst correspondeert. Bijvoorbeeld een video die de inhoud van de tekst kort uitlegt. Of een video die de inhoud van de tekst kracht bijzet, met visuele voorbeelden.

Door een video via YouTube te uploaden, loop je bovendien kans op een dubbele ranking. Je verschijnt immers ook tussen de zoekresultaten van video’s. Daarbij is het belangrijk ook de meta-data op YouTube goed in te vullen: denk aan een goede titel, beschrijving en de juiste keywords (of tags).

SEO is een ‘work in progress’

Deze tips zullen je helpen om hoger in Google te komen. Maar het werk is niet af als je eenmaal een goede ranking hebt.

Het algoritme van Google wordt voortdurend aangepast, en daar zul je op moeten inspelen. Daarnaast heb je te maken met concurrentie. Ga je niet met je tijd mee, dan loop je het risico dat je wordt ingehaald.

Daarom is SEO een work in progress: je moet blijven vernieuwen om relevant te blijven. Dat klinkt misschien als een hoop extra werk, maar is eigenlijk altijd onderdeel van een gezonde contentstrategie.

Wil je weten hoe jij jouw website hoger in Google krijgt? Neem contact met ons op!

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners