Maak het verschil met data-analyse in uw digitale marketing
De marketingwereld is de afgelopen jaren steeds sneller aan het veranderen. Er is sprake van een reusachtige verschuiving richting online en digitale marketing. Voor veel marketeers betekent dit dat in hun dagelijkse activiteiten steeds meer nadruk komt te liggen op data-analyse en dataverwerking. De taken die daarbij horen vragen een andere benadering dan een paar jaar geleden. Als marketeer kom je niet langer weg met gevoelsbeslissingen. Alles moet constructief onderbouwd worden. Het niet gebruiken van de beschikbare data omtrent uw activiteiten is een gemiste kans. Dit kan op de lange termijn zelfs tot een verslechtering van de concurrentiepositie leiden.
Meten is weten
De grote vraag is natuurlijk hoe u deze middelen optimaal kunt benutten. Een belangrijke eerste stap is het bepalen van uw KPI’s (Key Performance Indicators). Deze KPI’s zijn de getallen waarop u de prestaties van uw organisatie beoordeelt. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de conversieratio van een landingspagina, het aantal bezoekers op uw website of het aantal leads dat gegenereerd is door een advertentie op LinkedIn. Wanneer u deze indicatoren verzameld heeft, is het inventariseren van uw bronnen en de daarmee gegenereerde data de tweede stap. Op basis van deze inventarisatie kunt u een plan maken om uw data te extraheren, te combineren en te analyseren.
Automatisering is de sleutel
Zoals u misschien verwacht is het bepalen van de KPI’s een tijdrovende klus. Het combineren van verschillende databronnen is vaak complex. Bovendien is het een proces wat regelmatig uitgevoerd moet worden om ervoor te zorgen dat u de prestaties kunt vergelijken en benchmarken. Nauwkeurigheid, kwaliteit en regelmaat zijn erg belangrijk om inhoudelijke inzichten te generen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt.
In de praktijk blijkt echter vaak dat er Excel-sheets – en daarmee bergen werk – gecreëerd worden om grip te krijgen op de alsmaar groeiende hoeveelheid informatie. De sleutel tot een gezonde datavoorziening is echter automatisering. Door analyseprocessen te implementeren, kunnen er waardevolle inzichten gegenereerd worden, zonder dat deze veel tijd en energie opslokken.
Oplossingen
Kort gezegd kan er geconcludeerd worden dat het niet gebruiken van de beschikbare data voor elke marketeer een gemiste kans is. Toch vraagt het effectief structureren van analyse processen om technische affiniteit en interesse in de materie. Uiteraard kun je zelf analyses uitvoeren gebruikmakend van bijvoorbeeld Excel. Of deze aanpak, met de alsmaar groeiende hoeveelheid data, toekomstbestendig is, lijkt te betwijfelen. Een andere optie zou zijn om iemand aan te nemen die dit proces voor zijn/haar rekening kan nemen en voor een interne data-analyse standaard kan zorgen. Niet ieder bedrijf beschikt over de middelen om dit proces zelf in handen te nemen, gelukkig zijn er een aantal partijen die de data-extractie en analyse voor hun rekening kunnen nemen.
IKUU
Een van die partijen is IKUU. Op basis van de aanwezige data in digitale marketingoplossingen worden rapportages, analyses en inzichten gegenereerd, zodat u maximaal kunt profiteren van de informatie en intelligentie die wordt gegenereerd met uw online marketingactiviteiten.
Bezoek de website van IKUU voor meer informatie!
Terug naar het blogoverzicht