Marketingwoordenlijst: lastige termen vereenvoudigd
Content marketing, marketing automation, buyer persona, buyer journey, lead nurtering, lead scoring… In de marketingwereld wordt er, net als in veel andere vakgebieden, gesmeten met vaktermen. En de wereld van marketing ontwikkelt zich snel. De termen die vandaag hip en trendy zijn, kunnen morgen al weer bestempeld worden als ‘oud nieuws’. Bovendien kunnen termen die voor marketeers misschien duidelijk zijn, voor niet-marketeers abracadabra lijken. Een beetje duiding kan in dat geval geen kwaad. Vandaar deze marketingwoordenlijst ‘voor dummies’: de lastige marketingtermen van vandaag vereenvoudigd!
Buyer persona
Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een persoon die uw doelgroep vertegenwoordigt. Stel uzelf de vraag: ‘wie is mijn klant?’ Denk daarbij aan leeftijd, geslacht, functie, interessegebied, opleiding etc.
Buyer journey
Voordat uw klant overgaat tot aankoop, doorloopt hij een aantal fasen. Breng dit in kaart (de buyer journey) zodat u weet wanneer en met welke middelen u het beste kunt inspelen op de informatiebehoeften van de potentiële klant. De fasen zijn: awareness (bewustwording en interesse), consideration (de fase om vragen te beantwoorden en twijfels weg te nemen) en purchase (overhalen tot aanschaf).
Contentmarketing
Het maken en verspreiden van online en offline communicatiemiddelen die interessant zijn voor uw beoogde publiek, vaak dus uw klant. Denk daarbij aan blogs, brochures, e-mailings, socialmedia-berichten, video’s, evenementen en whitepapers. Leg bij het maken van deze materialen niet de nadruk op wat u wilt vertellen, maar wat uw klant graag wil weten. Voorzie uw klant op verschillende momenten en via verschillende communicatiekanalen van content die voor hem relevant en interessant is.
Inbound marketing
Inbound marketing heeft als doel om via internet potentiële klanten aan te trekken, bijvoorbeeld met behulp van websites, social media, blogs of zoekmachines.
Marketing automation
Marketing automation-software wordt gebruikt om bij te houden waar uw prospects – ofwel potentiële klanten – geïnteresseerd in zijn. Door van een persoon precies bij te houden welke pagina’s van uw website hij bekijkt, wat hij downloadt, welke e-mailings hij leest en op welke links hij klikt, is het mogelijk een profiel van deze persoon op te stellen. Zo weet u precies wat zijn interessegebieden zijn.
Lead nurturing
Met behulp van de marketing automation software weet u dus welke content relevant is voor uw potentiële klant – ook wel lead genoemd. Deze lead kunt u gaan ‘nurturen’: dat houdt in dat u hem extra content aanbiedt die hij interessant zal vinden. Zo probeert u deze lead verder te ontwikkelen tot klant.
Lead scoring
Dit is een puntensysteem dat bijhoudt in hoeverre uw lead geïnteresseerd is. Hoe meer hij opent, leest, klikt en downloadt, hoe hoger hij scoort. Uiteindelijk zal de score hoog genoeg zijn zodat hij klaar is om direct benaderd te worden (sales).
Zijn er termen die ontbreken in deze lijst, maar die u wel graag ‘vereenvoudigd’ wilt zien? Laat het ons even weten, dan bieden wij u de gewenste duiding.
Terug naar het blogoverzicht