Meer dan tekst: wat komt er kijken bij het ontwerpen van uw content?

Soms hebben marketeers niet in de gaten wat er komt kijken bij het opleveren van een grafisch product. Het lijkt misschien een eenvoudige klus, maar vaak wordt er niet verder gedacht dan de tekst en het eindproduct. Er gaat veel tijd vooraf aan het ontwerpen en uiteindelijk opleveren van een goed product. Wat kunt u als (content-)marketeer of copywriter doen om dit proces zo vloeiend mogelijk te laten verlopen?

De uitstraling

Allereerst gaat er veel tijd zitten in het bepalen van de uitstraling en de doelen van de op te maken producten. Wat wilt u ermee bereiken en uitstralen, wat sluit aan bij het bedrijf en is er al een eventuele huisstijl waar aan gedacht moet worden? Zeker wanneer het de eerste keer is dat jullie samenwerken, en de ontwerper nog kennis moet maken met uw bedrijf, is het belangrijk dat de uitstraling goed gecommuniceerd wordt. Zorg ervoor dat dit duidelijk wordt in de briefing naar uw ontwerper.

Het beeldmateriaal

Vervolgens moet de content en het beeldmateriaal aangeleverd worden. Veel mensen vergissen zich bijvoorbeeld al gauw in de resolutie van het beeldmateriaal, waardoor er veel gecommuniceerd moet worden over dit onderwerp voordat een designer aan de slag kan gaan. Verschillende soorten werk hebben namelijk verschillende soorten afmetingen nodig. Zo is de vereiste kwaliteit voor afbeeldingen voor drukwerk 300dpi en voor online gebruik slechts 72dpi. Maak hier als marketeer direct afspraken over met uw designer. Ook moet rekening gehouden worden met auteursrechten van afbeeldingen. Een afbeelding kan niet zomaar van het internet geplukt worden zonder een boete te riskeren. Goeie opties zijn beeldmateriaal uit een eigen beeldbank, of stockfotografie. Beeldmateriaal is een zeer bepalend onderdeel van de vormgeving: het bepaalt de sfeer die je als marketeer uit wil stralen. Het is dus belangrijk om de verwachtingen tussen u en uw ontwerper goed af te stemmen. Wat vindt u mooi, wat vindt u vooral niet mooi en wat wilt u uitstralen?

De content

Daarnaast is de content zelf natuurlijk enorm belangrijk. Behalve het belang van een goed geschreven tekst, scheelt het een ontwerper veel tijd wanneer in de aangeleverde tekst de apart op te maken elementen goed aangegeven zijn. Denk aan duidelijke en vooral consequente opmaak van bijvoorbeeld titels, alinea’s, inleidingen, tussenkopjes, hyperlinks en suggesties voor de vormgevers, zoals afbeeldingen. Ook kunt u verschillende uitgelichte elementen toevoegen aan een stuk content, die de vormgever mee kan nemen in zijn ontwerp, zoals bijvoorbeeld quotes of  opsommingen.

Denk er bij het aanleveren van een tekst aan dat er ontzettend veel verschillende vormen van content zijn. Zo kunt u voor elke fase in de buyer journey andere soorten content inzetten. Bekijk die verschillende fasen en de bijbehorende content in de infographic: ‘content in de buyer journey’ door het formulier rechts in te vullen.   

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners