Meer marketingcampagnes = meer (waardevolle) data

Duurzame Marketing Blogreeks | Blog II

Marketingcampagnes zorgen voor een aanhoudende zichtbaarheid. Maar dat is niet het voornaamste voordeel. De grootste winst behaal je doordat meer campagnes ook meer data opleveren. Dus: marketingcampagnes zijn belangrijk, omdat data belangrijk is. Maar waarom is data dan zo belangrijk?

In de eerste blog in de blogreeks over Duurzame Marketing benoemden we het al: marketing kan worden aangemerkt als duurzaam wanneer campagnes identiek worden gemeten en leren van elkaar. Maar waarom is dat zo belangrijk? In een notendop: data is informatie, informatie is kennis en kennis is macht.

Waarom data zo belangrijk is

Online marketingcampagnes zijn cruciaal om conversies te genereren. Maar veel bedrijven verliezen de interesse van hun conversies (leads) sneller dan ze lief is. Je wilt de marketing flow daarom zodanig inrichten dat het toegespitst is op de wensen van de bezoekers.

Duurzame marketing
Spits je marketingflow toe op de wensen van bezoekers

Conversiebedreiging?

Stel je voor: je hebt een landing page voor je online marketingcampagne. Laten we zeggen dat je vijftien unieke bezoekers per dag aan traffic genereert. Van die vijftien bezoekers, zijn er tien bezoekers die de website visueel onaantrekkelijk vinden en de website daarom binnen enkele seconden weer verlaten. Er blijven vijf bezoekers over, waarvan drie zich niet aangesproken voelen door de content.

Er blijven dus twee bezoekers over die uitkomen bij het formulier waar ze hun gegevens kunnen achterlaten. Helaas vraagt het formulier nét teveel informatie. De drempel is voor die ene bezoeker te hoog. Je blijft over met slechts één conversie (potentiële lead), waar het er vijftien hadden kunnen zijn.

Datakansen!

Elke conversiestap is dus spannend: verliest de bezoeker zijn aandacht of houdt hij hem vast? Zonder uit data geëxtraheerde informatie, schiet je losse flodders. Je content- of designkeuzes zijn namelijk gebaseerd op lucht.

Maar door gebruik te maken van data maak je van een potentiële bedreiging een kans. Het onderbuikgevoel, waar je eerst op voer, wordt nu vervangen door harde feiten. Inmiddels wéét jij waar je bezoeker op vastloopt. Of juist op aanslaat. Door daar jouw marketinguitingen op aan te passen, houd je aan het einde van de streep niet één, maar tien potentiële leads over.

Marketingmacht

Het monitoren van data is dus ontzettend belangrijk. Door dit bij al je digitale marketingcampagnes op dezelfde manier te doen, krijg je inzicht in welke campagne voor jou wel of niet succesvol is. Verhoog de effectiviteit en efficiëntie: hoe meer campagnes je draait, hoe meer data je binnenkrijgt. En hoe meer data, hoe beter jij je content kan finetunen, zodat je jouw leads vasthoudt.

En dat is nou macht. ‘Machtig mooi’.

e-Book: Het succes van duurzame marketing

In het e-book ‘Het succes van duurzame marketing’ leggen wij het belang van duurzame marketing voor je uit. Daarbij zetten wij uiteen hoe je met een strategisch campagneplatform effectiever gebruikmaakt van je huidige (digitale) marketingmiddelen. Je kunt dit e-book downloaden door het formulier in de zijbalk in te vullen.

Vragen, aanvullingen, correcties of ideeën? Wij horen graag je van je! Neem contact met ons op via info@contentxperience.nl.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners