Online advertentiemarkt blijft groeien
De groei binnen de Nederlandse online advertentiemarkt heeft in 2015 doorgezet. In het derde kwartaal van het afgelopen jaar groeide de digitale markt zelfs met 10 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2014. Dat blijkt uit cijfers van de Online Ad Spend Study, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.
De groei in het derde kwartaal van 2015 resulteerde in een omzet van 348 miljoen euro. In het onderzoek werden drie sectoren van de online advertentiemarkt onderzocht, te weten de displayadvertentiemarkt, betaalde zoekmachineadvertenties en advertenties voor specifieke productgroepen op daarvoor bestemde websites.
Displayadvertenties
De displayadvertentiemarkt, het adverteren op websites met bijvoorbeeld video’s, banners, afbeeldingen en tekst, groeide met 5,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2014. In het derde kwartaal van 2015 werd naar schatting 31 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op social media. Daarmee neemt social media 24 procent van de displayadvertentiemarkt voor haar rekening.
18 procent van de advertenties op de displayadvertentiemarkt bestaat uit video’s. Het gebruik van online video’s is erg populair. Er werd zelfs 35 procent meer aan uitgegeven dan vorig jaar. De omzet uit banners groeide iets minder hard en de omzet uit Rich Media daalde zelfs met 16 procent. Rich Media zijn teksten waarin ook audio- en videofragmenten zijn opgenomen. Dat Rich Media een dalende lijn inzet, heeft volgens de onderzoekers te maken met het feit dat enerzijds de verschuiving van Rich Media naar video plaatsvindt en anderzijds dat deze formats steeds vaker via een veilingmodel worden verhandeld, wat een negatief effect heeft op de prijs.
SEA
De omzet uit search engine advertising (SEA) groeide in het derde kwartaal van 2015 met 13 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. Hoewel de kosten per klik lager zijn geworden, is er wel veel vaker geklikt waardoor de omzet alsnog is gegroeid. In totaal is er in het derde kwartaal 168 miljoen euro uitgegeven aan betaalde zoekmachineadvertenties.