Online reclame in 2017 groter dan alle andere vormen bij elkaar
Uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, blijkt dat dit jaar in Nederland maar liefst 1,6 miljard euro wordt uitgegeven aan online reclame en advertenties. Met een groei van 11,3 procent zal deze vorm van adverteren de traditionele media in 2017 ver achter zich laten.
TV volgt na online met € 966 miljoen, waarna krant, radio, buitenreclame en tijdschriften de kleinste groep vormen, met respectievelijk € 329, € 225, € 175 en € 144 miljoen.
Native advertising
Het onderzoek heeft contentmarketing, ook wel native advertising, voor het eerst als een aparte categorie binnen display advertising opgenomen. Deze vorm van online marketing is goed voor een omzet van maar liefst 51 miljoen euro.
Online video advertising
Een andere belangrijke stijger blijft ook in 2017 online video. De markt steeg in 2016 met maar liefst 25% naar € 120 miljoen, wat drie keer zoveel is dan drie jaar geleden, toen de omzet nog geen € 60 miljoen was. Ook socialmedia-uitgaven zijn flink gestegen. De uitgaven voor deze online marketingvorm zijn in de afgelopen twee jaar verdubbeld van € 95 miljoen in 2014 naar € 203 miljoen in 2016.
Online Ad Spend Study
De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat werd uitgevoerd door Deloitte, in opdracht van het IAB, branchevereniging voor marketinginnovatie en digitaal adverteren en is te download op www.iab.nl.
Bron: IAB
Terug naar het nieuwsoverzicht