Sales vindt steeds meer online plaats, maar wat betekent dat voor marketing?
Natuurlijk hoef ik niemand te vertellen wat we al weten: de aankoop-oriëntatie in B2B vindt al jaren digitaal plaats. De meningen lopen uiteen over hoe deze situatie zich de komende jaren zal ontwikkelen. In 2025 verwacht Gartner dat 80% van de zakelijke sales digitaal plaatsvindt. 44% van de millennials, zo analyseert het toonaangevende onderzoeksbureau, geeft de voorkeur aan een aankoopproces zonder fysieke verkoper.
Of dit reëel is of niet, weet ik niet. Als je het mij vraagt is het wél zeker dat er iets steeds belangrijker gaat worden: namelijk de toegevoegde waarde van wat je online vertelt over je organisatie, over je merk en over de belofte met betrekking tot je aanbod.
Daarmee raak je de inhoudelijke werkzaamheden van de marketeer weer. En dat is precies waar ik zo graag mee bezig ben. Je zou kunnen zeggen dat door de technologische ontwikkelingen en de behoeften van B2B-klanten, marketing en sales naar elkaar toe getrokken worden. Deze disciplines zullen de komende jaren alleen maar meer gaan samenwerken. En dat vind ik voor marketeers een heel belangrijke ontwikkeling. De waarde van marketing kan hierdoor ook groter worden.
Vanuit mijn expertise en interessegebied draag ik dagelijks bij aan het versterken van het onderscheidend vermogen zoals dat online aangeboden wordt: van de organisatie-identiteit en merkessentie, tot propositie-omschrijving en campagnestrategieën. Het zijn cruciale onderdelen van marketing die een organisatie, een merk of een belofte onderscheidend moeten maken. En als marketing dat goed voor elkaar krijgt, dan gaan salescollega’s dat alleen maar waarderen. Als het goed is, maakt het hun pitch aan prospects en klanten alleen maar beter.
Meer weten? Download dan het whitepaper Zo maak je een merk. Daarin staan diverse handvatten om het onderscheidend vermogen van je merk uit te vergroten en te versterken. Alvast een tip: onderscheidend vermogen realiseer je niet alleen door een sterke propositie. Ook een opvallend merkdesign is hierbij belangrijk. Karlijn Rasing kan je hier ongetwijfeld meer over vertellen!
