Social media: de kracht van B2B tijdens de lunchpauze

Waarom zou je B2B-advertenties plaatsen op Facebook en Instagram? Omdat mensen nu eenmaal op social media zitten, óók onder werktijd. In deze blog praten we je bij over de mogelijkheden voor je contentmarketing: van advertentie, via like, tot gesloten deal.

Op mijn privé-Facebookoverzicht krijg ik regelmatig advertenties te zien van hardwareleveranciers, die ik vanwege professionele research heb gegoogeld. Voor de duidelijkheid: op mijn werklaptop en met mijn werkaccount. Maar wie kijkt er nou niet even op Facebook tijdens de lunchpauze of wanneer je aan het wachten bent op de waterkoker? (Ja, ik ben ook schuldig.)

Gericht adverteren

Het verdienmodel van Facebook berust op advertenties door bedrijven. De kracht van deze dienst berust er vervolgens op dat dit medium een enorme database heeft met gebruikersdata. Dat maakt het voor adverteerders gemakkelijk om specifieke doelgroepen te bereiken – en daarmee ook des te aantrekkelijker. Je kunt via Facebook bovendien ook heel gericht adverteren op Instagram. Door preciezer te adverteren neemt ook de efficiëntie toe. Ga maar na: het is logisch dat ik deze advertenties te zien krijg. Ik was immers naar dit bedrijf op zoek en heb onder meer het aanbod bekeken, net als de portfolio. Ik ben alleen geen mogelijke klant, maar dat kan Facebook niet weten. Op deze ‘denkfout’ na is dit een behoorlijk scherpe targetting – en dat maakt adverteren via social media aantrekkelijk. Door data uit allerlei bronnen te combineren, is voor adverteerders het verschil tussen werk en privé helemaal ook helemaal niet meer zo belangrijk.

Likende leads

Maar stel je nu voor dat ik wél een mogelijke klant ben. De advertentie gaat bijvoorbeeld over een bepaalde oplossing voor mijn bedrijfsnetwerk. Ik heb daarop gegoogeld omdat ik geïnteresseerd ben in deze oplossing en ik heb vervolgens verschillende leveranciers vergeleken. Het product zelf is steeds vergelijkbaar, maar ik wil wel dat het goed geïnstalleerd wordt. Daarom wil ik met een goede partij in zee gaan, die mij daarmee helpt. Oftewel: een leverancier met de nodige technische kennis en praktische ervaring. Ik klik de link in de advertentie aan; de bedrijfswebsite ziet er goed uit. Ik twijfel nog of dit de juiste partner is voor mijn organisatie, maar ik like vast de Facebookpagina, om op de hoogte te blijven. En nu ik toch op de waterkoker wacht, neem ik gelijk een kijkje op het Instagramprofiel.

Conversie of niet?

Heeft de bovenstaande advertentie tot een conversie geleid? Dat hangt ervan af wat je opvatting daarvan is. Tot een directe verkoop is het misschien niet gekomen, maar misschien heb ik wel mijn e-mailadres achtergelaten om een whitepaper te downloaden. Dan heb je in elk geval een nieuwe lead. Een nieuwe like is niet alleen een teken van interesse, maar betekent ook dat deze lead ook nieuwe posts en andere content ziet. En daarmee dieper in de funnel terecht kan komen, of in elk geval steeds vertrouwder raakt met je bedrijf en je aanbod.

B2B is mensenwerk

De marketingfunnel is vaak helemaal geen recht pad, zeker niet als het gaat om contentmarketing. In de praktijk is het moeilijk om aan te geven welk contentstuk iemand doet besluiten om daadwerkelijk afnemer te worden. Vraag hem ernaar en hij weet het misschien niet eens. Het kan een blog of een e-book zijn geweest, maar ook een foto op je Instagramprofiel, van afgelopen december, waarop iedereen in foute kersttrui poseert. Een lead kan daardoor denken: ‘O, dat lijkt me een fijn bedrijf, met oog voor mensen.’ Vergeet bovendien niet dat ook Business-to-Business mensenwerk is. Bedrijven zelf doen uiteindelijk geen zaken, maar wél de leden van hun team. En die zitten weleens op Facebook of Instagram tijdens de lunchpauze, waar ze je advertenties zien.

Strategische social media

Hierbij helpt het zeker om een goede contentstrategie te bepalen en aan te houden. Die helpt je om regelmatig en gericht je content onder de aandacht te brengen bij leads, waardoor die in een later stadium alsnog klant kan worden. Socialmediaposts zijn het krachtigst wanneer ze een integraal onderdeel zijn van deze strategie. Zo breng je je content onder de aandacht van potentiële klanten. En dan blijft er heus nog wel ruimte voor spontane posts, zoals die kersttruien.

ContentXperience heeft jarenlange ervaring in contentmarketing. Wij kunnen je helpen om gericht je content aan de man te brengen via social media en deze campagnes te integreren in je contentstrategie. Download ons whitepaper: ‘hoe zet ik LinkedIn Sponsored Updates in voor meer leads?’ via het formulier hiernaast.

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners