Sociale media groeien maar worden niet vertrouwd

Uit cijfers van Newcom blijkt dat bijna alle socialmedia-platforms groeien, maar het vertrouwen in social media flink afneemt. Daarnaast blijkt uit de Edelman Trust Barometer, dat er tevens gesproken kan worden van een crisis als het gaat om het vertrouwen in instanties (overheid, niet-gouvernementale organisaties (NGO’s), bedrijven en media).

Socialmedia-platforms groeien

Op Twitter na, groeien alle social-platforms in Nederland. WhatsApp en Facebook zijn hierin de duidelijke leiders.

Vertrouwen in social media daalt

Hoewel het gebruik van social media stijgt, daalt volgens cijfers van Newcom het vertrouwen in deze platforms. 66% maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens, 54% maakt zich zorgen over hun gegevens, 57% weet niet of social media te vertrouwen is, 17% heeft veel vertrouwen in social media.

Vertrouwen in instanties op crisisniveau

Er is daarnaast, volgens de Edelman Trust Barometer, sprake van de grootste wereldwijde daling in het vertrouwen in instanties. Daaronder categoriseert Edelman vier soorten instanties: overheid, bedrijven, media en NGO’s (goede doelen, actiegroepen, bewegingen, etc.). Het vertrouwen in media (43%) zit op een dieptepunt in 17 landen, waarna het gedaalde vertrouwen in de overheid volgt met 41 procent (in 14 landen). Ook leiders hebben op dit gebied een dieptepunt bereikt: gemiddeld vindt slechts 37% CEO’s geloofwaardig en slechts 29% heeft nog vertrouwen in regeringsleiders. Bedrijven genieten, met een gemiddelde van 58%, nog het meeste vertrouwen.

Kansen liggen dus bij bedrijven

Als trend valt op dat autoriteiten en elite, waaronder ook de media steeds vaker geschaard¬†wordt, lijden aan een gebrek aan vertrouwen. De gewone burger (60%) wordt ondertussen gezien als een even geloofwaardige bron van informatie als een technicus (60%) of academicus (60%), en veel geloofwaardiger dan een CEO (37%). Het is dus aan bedrijven, als meest vertrouwde instanties, om informatie op een geloofwaardige manier bij de burger onder de aandacht te brengen. Daarbij zal minder gebruik moeten worden gemaakt van autoriteiten als woordvoerders en CEO’s. De ‘gewone mens’, dus een medewerker of burger, zal meer aan het woord moeten komen als betrouwbare bron.

Lees in deze blog ons advies over wat deze cijfers kunnen betekenen voor uw organisatie en hoe u hier effectief op in kunt spelen met uw communicatie.

*Bronnen:
Newcom
Edelman
Buzzcapture

Terug naar het nieuwsoverzicht

Tags:

Marketing automation-partners