Technologieën die iedere marketingmanager moet kennen

Zoals alle marketingmanagers weten, is het belangrijk om de juiste technologieën te implementeren en gebruiken om de doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Marketingmanagers worden overspoeld met beschikbare producten en platforms, waardoor het moeilijk kan zijn om te bepalen welke marketingtechnologie toegevoegde waarde oplevert voor uw organisatie.

Meer dan ooit wordt van marketingmanagers verwacht dat zij de organisatie begeleiden bij het evalueren, selecteren en implementeren van oplossingen om de winst en het aantal leads te vergroten.

Laten we ervan uitgaan dat u al een goed CRM-systeem heeft, net als een responsive website en mobile presence. Welke andere technologieën zijn een absolute must voor marketingmanagers?

Analytics

Vroeger waren de uitkomsten van advertenties veel moeilijker te meten. Bedenk maar eens hoe moeilijk het is om de effectiviteit van printadvertenties te berekenen. Na het bepalen van de budgetten en het lanceren van de campagne hield iedereen zijn adem in.

Nu is dat niet meer het geval. Met de populariteit van digital marketing kwam ook het belang van analytics. Tegenwoordig zijn er tools beschikbaar waarmee u uw marketingwerkzaamheden kunt monitoren met behulp van meetbare resultaten. Deze tools meten de waardering en effectiviteit van uw campagne op allerlei verschillende kanalen.

Door te investeren in analytics verkrijgt u inzicht in de prestaties van verschillende kanalen en campagnes, waarmee u uw huidige campagnes kunt optimaliseren en uitkomsten van toekomstige campagnes kunt voorspellen. Op die manier kunt u gefundeerde beslissingen maken.

De populairste analytics-tool is Google Analytics. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld Adobe Analytics en SEO PowerSuite.

E-mail

E-mail is tegenwoordig een begrip als het gaat om marketing en wordt vooral ingezet om boodschappen te versturen waar de lezers zich voor hebben aangemeld en die zij willen ontvangen.

Het aanbieden van relevante content en acties aangepast op de behoefte van de doelgroep, heeft de spam van vroeger inmiddels vervangen. Relevantie is cruciaal en de inhoud van de mails wordt steeds meer aangepast op mogelijke interactie met de lezer.

Stelt u zich voor, een klant heeft een blog gelezen en de bijgaande whitepaper gedownload. Er wordt automatisch een e-mail verstuurd met de download. Vervolgens kunt u e-mails sturen met informatie over u en uw organisatie. Daarna stapt u over op mails met aanbiedingen, die ervoor zorgen dat uw prospect een klant wordt.

Hoewel e-mail in het verleden een slechte reputatie had, heeft het zich inmiddels bewezen als een sterk marketingmedium. Tegenwoordig zorgt het ervoor dat marketingmanagers in contact kunnen blijven met bestaande klanten, maar ook dat zij toekomstige klanten de content kunnen bieden die zij nodig hebben.

Populaire tools zoals Campaign Monitor, MailChimp en Constant Contact worden niet alleen gebruikt om e-mails te verzenden, maar ook om vervolgens de resultaten van de mailing te analyseren.

Search engine marketing

Het internet is een grote bron van potentiële klanten en u wilt natuurlijk zichtbaar zijn wanneer deze mogelijke klanten zoeken naar uw producten en diensten. Om deze zichtbaarheid te creëren, maken veel marketingmanagers gebruik van search engine marketing (SEM) opgebouwd uit:

  • Search engine optimalisatie (SEO): over het algemeen gratis ranking in zoekmachines, gebaseerd op de content van de website. Op basis van deze content wordt de relevantie en autoriteit van uw website berekend. Elk stuk content dat u creëert moet voldoen aan een set van SEO best practices voor een succesvolle ranking.
  • Search engine advertising (SEA): hierbij moet u een bepaald bedrag bieden om uw plaats te bepalen in de ranking. Dit bedrag betaalt u vervolgens per klik. Hoe hoger u biedt, hoe hoger u in de ranking van betaalde advertenties komt te staan. Bij PPC staat het managen en optimaliseren van de geboden bedragen, keywords, advertentietekst en mogelijke content centraal.

Marketingmanagers kunnen hun SEM-data integreren met Google Analytics en het CRM-systeem, om zo te zien welke SEO-/ en SEA-activiteiten effectief zijn.

Het meest bekende platform is Google AdWords, maar u kunt ook gebruikmaken van oplossingen als Wordstream, Wordtracker en BrightEdge.

Marketing automation

Marketing automation zorgt ervoor dat marketeers hun marketingproces beter kunnen managen, van het creëren van awareness tot het genereren van interesse. Daarnaast zorgt automatisering ervoor dat marketingteams verschillende tactieken kunnen toepassen binnen een geïntegreerd systeem.

Alle marketingmanagers weten hoe tijdrovend het kan zijn om elke lead op te warmen, maar marketing automation stroomlijnt en vereenvoudigt het proces. Marketing automation tools geeft uw leads een score gebaseerd op het gedrag van uw prospects. Zo kunt u zien waar ze op klikken, welke pagina’s ze bekijken en welke content ze downloaden.

Deze data kan ervoor zorgen dat marketing en sales meer op één lijn zitten. Ze kunnen namelijk leads  kwalificeren en hebben inzicht in de interesses, gewoonten en behoeften van de geïnteresseerden. Daardoor kunnen zowel marketing als sales beter inspelen op de wensen van de mogelijke klant.

Marketing automation tools voor kleine- en middelgrote bedrijven:
HubSpot en Act-On

Tools voor middelgrote- en grote organisaties:
Marketo, Adobe Campaign, Oracle Eloqua, Pardot en IBM Silverpop

Zorg dat technologie waarde toevoegt

Hoewel deze technologieën voordeel opleveren voor marketing managers is ook kwalitatief goede content, inzet van social media en de communicatie met potentiële klanten cruciaal. Vooruitdenkende marketingmanagers maken gebruik van technologie om een gepersonaliseerde ervaring te creëren en zo meer klantbinding te genereren. Technologie is een middel, geen doel.

Bent u benieuwd hoe u technologie in kunt zetten binnen uw marketingstrategie? Of wilt u meer informatie over een bepaald platform? Neem dan contact met ons op via info@contentxperience.nl

Terug naar het blogoverzicht

Marketing automation-partners