Tips om uw B2B digitale strategie te verbeteren
Steeds meer bedrijven proberen online leads te werven en zetten daarvoor een website, een beetje zoekmachinemarketing en e-mailcampagnes in. Met een beetje geluk is de term ‘marketing automation’ weleens binnen uw organisatie gevallen. Dat zou betekenen dat uw organisatie ook al het gedachtegoed van ‘digital marketing’ heeft erkend. Maar hoe kunt u uw digital marketing nou echt succesvol inzetten om leads te generen? In deze blog enkele tips.
Tip 1: Breng de wensen van uw klanten in kaart
Bedenk waarom klanten voor uw product of dienst kiezen. Wat is het probleem waarop u inspeelt, wat maakt uw aanbod beter dan dat van de concurrent, wie zijn er betrokken bij het beslissingsproces, wat willen zij uiteindelijk verbeteren met uw product of dienst? Als u dit weet, dan weet u ook hoe u de klanten kunt triggeren en geboeid kunt houden.
Lees meer over het creëren van buyer persona’s
Tip 2: Relevante content
Speel in op de wensen en behoeften van uw klanten en doe dit door het leveren van de juiste, relevante content. Als u die content beschikbaar hebt, dan kunt u de klant helpen in zijn zoektocht. Grote kans dat u die klant aantrekt en dat de klant uw content waardeert.
Lees hier meer over in het e-book Content in de buyer journey
Tip 3: Meten
Als u dan ook nog eens weet waar uw klant zich binnen het aankoopproces bevindt door goed en slim te meten, dan kunt u nog beter de informatie leveren die de klant wil en dus beter inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Door goed te analyseren kunt u de informatie laten aansluiten bij de wens van de klant en de boodschap concreter en persoonlijker maken.
Lees meer over data-analyse in uw digitale marketing
Tip 4: Marketing automation
Marketing automation is de manier om succesvol marketing te bedrijven. Met marketing automation zorgt u ervoor dat u de klanten gedurende het hele proces blijft volgen en ze precies de juiste content geeft waar ze op dat moment op zitten te wachten; content die aansluit bij de fase van het aankoopproces waar ze in zitten.
Marketing automation lijkt misschien ver weg en goede software, zoals bijvoorbeeld het populaire HubSpot, heeft wel een prijskaartje, maar veel bedrijven krijgen de businesscase zeker rond gerekend. En mocht u het eerst eens willen uitproberen, dan zijn er diverse opties en alternatieven mogelijk. Vraag ons gerust eens om de mogelijkheden.
Lees meer over de keuze voor marketing automation
Tip 5: Mobiel
Tot slot: vergeet niet de impact van mobiele devices. Het is algemeen bekend dat het internetverkeer tegenwoordig meer via ‘mobieltjes’ plaatsvindt dan via de desktop. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 25% van het zakelijke internetverkeer via de mobiel plaatsvindt. Des te meer reden voor B2B-organisaties om in te spelen op de ideale gebruikerservaring op mobiele devices.
Kortom, zorg ervoor dat u weet wat uw klanten willen, bied content aan die inspeelt op de wensen van uw klant (ook mobiel), maak uw marketingactiviteiten meetbaar, en zet stappen om uw online marketingprocessen te automatiseren. U zult zien dat u dan leads gaat generen met digital marketing!
Terug naar het blogoverzicht